وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

اهمیت حضور وکیل در دادگاه

موضوع وکالت همانند سایر مسائل منعکس در علوم انسانی و سایر علوم رو به تخصصی شدن رفته و جهت نتیجه گیری بهتر در دعاوی و همچنین دفاع موثر از حقوق مردم همواره به این سمت پیش می‌رود که وکیل دادگستری هم با توجه به تخصصی که به دست آورده، که می تواند ناشی از منشاء های مختلف باشد به صورت تخصصی در در زمینه برخی از دعاوی فعالیت دارد نماید.

زمینه سازی تخصص وکیل دادگستری

یکی از ارکان مهم جهت اینکه وکیل به عنوان متخصص در زمینه خاص شناخته شود رشته تحصیلی وی می باشد. در دوره کارشناسی رشته حقوق به صورت حقوق عمومی ارائه می شود که کلیه مباحث حقوقی جهت آگاهی و اطلاع دانشجو به او آموزش داده شده، که می تواند با گرفتن مدرک لیسانس جهت آزمون وکالت و یا آزمون قضاوت و همچنین موضوع سردفتری شرکت نماید. در مراحل بالاتر و در دوره کارشناسی ارشد و دکترا دانشجوی حقوق باید رشته تخصصی خود را انتخاب نماید. که نی‌تواند بسته به تمایل و علاقه او به رشته حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، همچنین حقوق مالکیت معنوی یا حقوق بین الملل را انتخاب کند. پس از تکمیل تحصیلات دانشجوی حقوق آماده ورود به بازار کار میشود که همانطور که عرض کردیم به صورت عمومی می تواند جهت تحصیل شغل وکالت از طریق آزمون کانون های وکلای دادگستری و قبولی در این آزمون ها پروانه کارآموزی و درآخر پروانه وکیل پایه یک دادگستری را اخذ نماید و یا اینکه در صورت تمایل می تواند در آزمون های قوه قضاییه جهت قضاوت و یا کانون سردفتران جهت سردفتری شرکت کند. در غیر این صورت نیز می تواند به عنوان کارشناس یا مدیر حقوقی در سازمانها و ارگانهای دولتی یا غیردولتی و همچنین شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شود.

.

وکیل دادگستری
وکیل دادگستری

.

زمان مناسب برای انتخاب وکیل متخصص

به فرض که دانشجوی حقوق در رشته وکالت فعالیت داشته و پس از قبولی آزمون وکالت پروانه وکیل پایه یک دادگستری را اخذ نماید ممکن است از ابتدای امر تمایل داشته باشد که به طور تخصصی فعالیت کند. اما پیشنهاد ما این است که در ابتدای امر و حداقل برای ۵ یا ۶ سال وکیل دادگستری تمامی پرونده های ارجاعی در هر زمینه ای را پذیرا باشد تا تجربه کافی جهت وکالت در در زمینه های مختلف را به دست آورد و پس از آن رفته رفته با توجه به مدرک تحصیلی و همچنین تمایلات خود که می‌تواند برگرفته از موضوعات اقتصادی یا سیاسی و مذهبی باشد جهت کاری خود را تعیین نماید.

در رشته قضاوت اما بحث کمی متفاوت می باشد از آنجایی که قاضی رسیدگی کننده به دعاوی انتخابی جهت پذیرا شدن پرونده های متعدد را ندارد قانون آیین دادرسی مدنی به او تکلیف کرده است که در هر پرونده ارجاعی باید اعلام نظر کند بحث کمی متفاوت می‌باشد. چرا که وکیل دادگستری تقریباً مختار بوده و این اختیار را دارد که پرونده هایی که در آن ها علاقه و تمایل بیشتری دارد را انجام دهد اما قاضی دادگاه می بایست تمامی پرونده های ارجاعی را قضاوت کند ولی در مقام قضاوت نیز در صورتی که یک قاضی چندین سال پرونده های خاصی را قضاوت نموده باشد و همچنین رشته تحصیلی وی در زمینه خاصی باشد، مقام های انتخاب کننده قاضی جهت شعبه می توانند بسته به تخصص او ، وی را در شعبات تخصصی قرار داده و یا حداقل پرونده‌های مرتبط با تخصص وی را به اوارجاع دهند. برای مثال قاضی که رشته تحصیلی وی حقوق جزا و جرم شناسی بوده معمولاً به دادگاه های کیفری جهت خدمت معرفی می شود و از طرف دیگر قاضی که در زمینه مالکیت معنوی تحصیلات مرتبط داشته باشد در دادسرای رسیدگی کننده به موضوعات مربوط به سوء استفاده از علائم تجاری و طرح های صنعتی مشغول به کار می شود.

.

وکیل دادگستری
وکیل دادگستری

.

اهمیت تخصصی بودن موضوع

تخصص تحصیلی فرد چه در مقام وکالت و یا قضاوت می تواند کمک شایانی به او در هدایت و مدیریت پرونده ها داشته باشد. برای مثال وکیلی که در رشته حقوق جزا و جرم شناسی تحصیلات عالی دارد قطعاً در مواجهه با پرونده های کیفری نظیر قتل و یا کلاهبرداری و همچنین خیانت در امانت بسیار دقیق تر و با انگیزه تر وکالت را انجام میدهد اما ممکن است همان وکیل تمایلی جهت انجام پرونده های خلع ید یا الزام به تنظیم سند رسمی و یا ثبت شرکت یا تغییرات شرکت و همچنین ثبت علامت نداشته باشد چرا که این امور در تخصص اون بوده و فعالیت در زمینه تخصصی او می تواند هم برای او هم برای موکلین وی فواید بیشتری داشته باشد.

موضوع تخصصی شدن وکالت در کشورهای پیشرفته سال‌های سال است که جا افتاده و در زمینه هر دعوایی وکلای متخصص در آن خصوص تربیت و آموزش داده می شوند. در کشور ایران نیز رفته رفته تمایلات به این سمت است که از قضات و وکلای متخصص جهت انجام فعالیت در زمینه تخصصی آنها بیشتر استفاده شود . گروه وکلای مهراد این افتخار را دارد که با قشر وسیعی از وکلا که دارای تخصص در زمینه های مختلف می باشند همکاری نموده و کارنامه درخشانی را در این خصوص به دست آورده است.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 7 میانگین: 4.7]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه