وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

وکیل متخصص
درگیری با مشکلات حقوقی و رویارویی با محاکم دادگستری معمولاً باعث بروز ناراحتی بر هم زدن سلامت روحی و جسمی افراد غیر آشنا با سیستم قضایی می‌شود. هنگامی که ما با یک مشکل حقوقی مواجه می شویم بهتر است در اولین اقدام دنبال وکیل قابل اعتماد و باتجربه باشیم تا بتوانیم سوالات خود را از ایشان پرسیده و پیگیری روند پرونده خود را به او بسپاریم. اما نکته اصلی این است که از کجا متوجه شویم که وکیلی که به او مراجعه می‌کنیم دارای تخصص و تجربه می باشد؟

کمک گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری در پرونده های حقوقی و کیفری بسته به تجربیاتی که وکیل در این دو زمینه دارد می تواند کارگشا بوده و مشکل ما را حل کند.

 

وکیل کیست؟

اصطلاح و مفهوم وکیل به چه شخصی اطلاق می شود؟

وکیل در معنای کلی شخصی است که از طرف شخص دیگری که می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد به موجب انعقاد عقد وکالت برای انجام امری مامور می‌شود و در معنای خاص آن وکیل دادگستری شخصی می باشد که دانش آموخته رشته حقوق بوده و نهایتاً با اخذ پروانه وکالت مشغول به فعالیت در محاکم دادگستری می باشد. با توجه به گسترده بودن دنیای حقوق وکلا معمولاً به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه به گرایش خاصی سوق پیدا می کنند. بهتر است بدانیم وکالت عقدی جایز می باشد که در چهارچوب مقررات قانون مدنی منعقد شده و طرفین این عقد وکیل و موکل می باشند به موجب این عقد موکل به وکیل اختیار انجام امری را از جانب خود اعطا می نماید. به موجب ماده ۶۵۶ قانون مدنی این عقد تعریف شده است. و معنای جایز بودن عقد وکالت در مقابل عقود لازم قرار میگیرد. در واقع عقد جایز عقدی میباشد که برای یکی از طرفین یا هر دوی آنها اختیار فسخ وجود دارد اما در عقد لازم حق فسخ در ذات عقد وجود ندارد مگر اینکه حق فسخ آن به موجب یکی از خیارات وجود داشته باشد.

.

 

وکیل
وکیل

.

وکیل پایه یک دادگستری چه شخصی می باشد؟

وکیل پایه یک دادگستری فردی می باشد که پس از اخذ پروانه کارآموزی وکالت و گذراندن دوره کارآموزی با قبولی در آزمون اختبار کتبی و شفاهی و تایید کانون وکلا پروانه وکالت پایه یک را از کانون وکلای دادگستری پس از اتیان سوگند دریافت نموده است. همانطور که در امور پزشکی ما برای معالجه بیماری خود به دنبال پزشکی معتمد با تجربه، متخصص و با اخلاق می باشیم در امر وکالت نیز در صورت بروز مشکل حقوقی یا کیفری باید به دنبال وکیلی متخصص باتجربه و دارای مهارت کافی در زمینه موضوع پیش آمده باشیم. وکیلی که به قوانین احاطه و اشراف کامل داشته و تجربه کافی را دارا باشد.

وظایف وکیل پایه یک چیست؟

وکلا به طور کلی از دو طریق کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه می توانند اقدام به اخذ پروانه وکالت بنمایند. البته در ابتدا دوره ای را به کارآموزی پرداخته و پس از کسب امتیازات لازم پروانه وکالت پایه یک دریافت میکنند. پس از گرفتن پروانه پایه یک جهت کار کردن در محاکم دادگستری تفاوتی بین وکلای دو گروه وجود ندارد اما هر وکیلی رفته رفته و با توجه به تجربه خود و علاقه خود تخصصی را میتواند انتخاب نماید. به طور مثال یک وکیل می‌تواند در زمینه ثبتی و به عنوان وکیل ثبتی یا وکیل خانواده یا وکیل ملکی، وکیل کیفری یا در حوزه های تخصصی تر مثل وکیل دعاوی تصرف یا وکیل کلاهبرداری یا وکیل جرایم سایبری و اینترنتی وکیل قتل و… مشغول به فعالیت شود. برابر با ماده ۶۵۶ قانون مدنی «وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید» بدین ترتیب وکیل دادگستری نیز شخصی می باشد که از طرف موکل برای شرکت در دعوا یا اقامه دعوا اقدام می نماید. البته نوع دیگری از وکالت نیز تحت عنوان وکالت مدنی وجود دارد که در این حالت عقد وکالت در دفاتر اسناد رسمی و با تنظیم سند رسمی منعقد میشود. در بسیاری از موارد مردم تصور میکنند انعقاد عقد وکالت با وکیل دادگستری نیز باید در دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد در صورتی که این تصور اشتباه میباشد و وکلای دادگستری عقد وکالت را فرم های مخصوصی که از کانون وکلای خود دریافت مینمایند تنظیم میکنند. البته اخیرا با الکترونیکی شدن سیستم قوه قضاییه وکالت نامه ها نیز الکترونیک شده و وکلا از طریق سیستم یک پارچه قوه قضاییه اقدام به انعقاد عقد وکالت مینمایند.

.

 

وکیل
وکیل

.

رعایت مصلحت موکل به چه معناست؟

یکی از شرایط مهم در عقد وکالت رعایت مصلحت موکل می باشد. در واقع وقتی وکیل از طرف موکل دارای اختیار جهت دفاع یا طرح دعوا می شود و یا هر اختیاری را جهت انجام امری به او تفویض می نمایند در انجام کار خود باید به صلاح موکل خود عمل نماید. در واقع طوری عمل کند که گویی آن اقدام را برای خود انجام میدهد. در همین راستا ماده ۶۶۶ قانون مدنی مقرر می دارد «هر گاه از تقصیر وکیل خسارتی به موکل متوجه شود که عرفاً وکیل مسبب آن محسوب می گردد مسئول خواهد بود»به این ترتیب هر وقت که وکیل در انجام کار خود مرتکب قصوری شود که آن قصور به موکل ایشان صدمه و خسارتی وارد آید و بتوان وکیل را مسبب آن دانست باید جبران خسارت نماید و در این شرایط موکل می‌تواند با طرح دعوا علیه او جبران خسارت را خواستار شود.

در مراجعه به دفتر وکالت بسیاری از مردم تصور می‌کنند که اگر در خصوص یک دعوی به وکیل دادگستری مراجعه نمایند قطعاً با موفقیت روبرو خواهند شد. چرا که اولاً برخی از وکلا در اولین مواجهه با موکل به او تضمین می دهند که موفقیت مطلوب در پرونده را کسب کرده و نتیجه مورد نظر موکل را به دست خواهند آورد و در ثانی خیلی از وکلا نیز بدون آنکه تجربه و تخصصی در زمینه دعاوی ارجاعی داشته باشند با پذیرش آن دعوا و دادن وعده و وعید موکل را امیدوار مینمایند. متاسفانه امروزه نیز با گسترش موسسات حقوقی که مدیران آنها دانش کافی در زمینه حرفه وکالت ندارند این موضوع رواج بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از این مدیران در مواجهه اولیه چنان با موکل صحبت کرده و به او تضمین میدهند که او خود را پیروز قطعی دعوا میداند اما هنگامی که وکیل جزئیات را بررسی مینماید متوجه میشود امکان موفقیت در دعوای مورد نظر موکل بسیار ناچیز و غیر ممکن است.

در صورتیکه شما نیز احساس نیاز به مشاوره حقوقی میکنید و یا با دعوایی مواجه شدید که دانش کافی در آن زمینه ندارید میتوانید از دانش وکلای متخصص گروه وکلای مهراد بهره مند شوید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه