ثبت علامت تجاری و برند خوراکی

ثبت علامت تجاری و برند خوراکی

با قدم زدن در خیابان ها چه برای گردش بیرون رفته باشیم و چه برای خرید و چه حتی برای قدم زدن تابلو های مغازه های موجود در خیابان توجه ما را به خود جلب می نماید و کافیست کمی خسته شده و گرسنه شویم در این حال است که به دنبال محلی برای صرف غذا و کمی استراحت خواهیم گشت به خصوص پس از خرید های طولانی مدت در مراکز خرید که امروزه بسیار در شهرهای بزرگ و گسترش یافته است بدن احساس خستگی نموده و گرسنگی به فرد فشار آورده و فقط به دنبال رستوران و یا محل مناسبی جهت استراحت و خوردن غذا می باشد، در اینجاست که اولین چیزی که به ذهن ما می آید پیدا کردن محلی با غذای مناسب می باشد، یعنی اولین گزینه و اولویت ما خوردن غذایی با کیفیت است، در اینجاست که فرد به رستوران مراجعه می‌کند و معمولاً اولویت اول او سیر شدن از غذاست مخصوصا این موضوع در کشور ما ایران اولویت اول بسیاری از مشتریان رستوران ها می باشد، همه ما به هم می گوییم فلان رستوران غذای زیاد و خوشمزه ای ارائه می دهد. پس اولویت اول برای یک رستوران ارائه غذای کافی و با کیفیت جهت سیر کردن مشتری می باشد، اولویت های دیگر نظیر فضای مناسب، ایجاد آرامش در فضای رستوران، استفاده از ظروف لوکس و تمیز و رسیدگی به فضای داخلی و دکوراسیون داخلی می باشد که معمولاً این موارد برای مشتریان خاص مهم و اولویت انتخاب است.

زمینه ایجاد برند خوراکی

چیزی که یک رستوران را از سایر رستوران ها متمایز می نماید و باعث می شود مشتریان در هر جایی از آن رستوران تعریف کنند و به سایر افراد پیشنهاد خوردن یک وعده غذایی در آن رستوران را بدهند کیفیت مطلوب غذا و تفاوت خاص طعم غذای مذکور با سایر رستوران ها می باشد، این موضوع از مواردی است که هر شخصی که صاحب رستوران است توجه زیادی به آن نموده و اولویت اول خود را رضایتمندی مشتری قرار می دهد چرا که در پی مراجعه یک مشتری و رضایت او خود آن فرد منبع تبلیغاتی برای آن رستوران خواهد بود.

اعتبار سازی علامت تجاری خوراکی

اعتباریک رستورا یا فست فود طی چندین سال تلاش و ارائه خدمت و ارائه غذای مناسب و با کیفیت به دست می آید، رستورانهای خاصی که در بازار تهران وجود دارند شاید ظاهر خیلی خاص و متمایزی با سایر رستوران ها نداشته باشند اما ارائه غذای با کیفیت و آن هم به مدت طولانی باعث شده است مشتریان این رستوران ها هر روزه بیشتر شوند و کافیست رستورانی که بعد از چندین سال اعتبار به دست آورده است در مدتی کوتاه غذای بی کیفیت به مشتری ارائه دهد همین امر و نارضایتی مشتریان ثابت آن رستوران می تواند موجب شود تبلیغات منفی برای رستوران به وجود آمده و رفته رفته مشتریان خود را از دست بدهد.

حفظ اعتبار برند خوراکی

ممکن است ما یک رستوران را تنها به خاطر یک نوع غذای مناسب آن بشناسیم برای مثال بگوییم چلوگوشت فلان رستوران از سایر رستوران ها متمایز و طعم خاصی دارد این نشان می دهد که صاحب رستوران و آشپزآن توجه خاصی در ارائه و پخت و بکارگیری مواد اولیه نموده‌اند تا سالیان سال چلوگوشتی با طعم متفاوت و دلپذیر به مشتری ارائه دهند.
یک رستوران برای ساختن برند و سر زبان ها افتادن میتواند روی یک یا چندین غذای خاص تمرکز نموده و با ارائه آن به مشتریان در خصوص آن غذای خاص صاحب برند شود، همچنین ممکن است رستورانی دیگر با تنوع در نحوه سرو غذا برای خود برند سازی نماید و علاوه بر کیفیت مناسب غذا های خود با نحوه سرو غذا، خود را از سایر رستوران ها متمایز نماید. ممکن است رستورانی به علت لوکس بودن وسایل استفاده شده و همچنین ظروف به کار گرفته شده در فضای داخلی خود از سایر رستوران ها متمایز شده و از این طریق خود را صاحب برند نماید.

امتداد اعتبار برند خوراکی

ساختن یک برند ممکن است مدتی به طول انجامد و تلاش زیادی برای ایجاد آن لازم باشد اما مهمترین نکته نگه داشتن اعتبارآن برند در طی سالیان دراز است این نقطه موفقیت یک رستوران در سطح شهر یا کشور و یا حتی در سطح بین المللی می باشد. ما امروزه شاهد برندهای جهانی در ارائه غذاهای خاص هستیم که تنوع آنها تنها در ارائه چند مدل غذا میتواند باشد برای مثال سرو همبرگر توسط یک رستوران خاص در تمامی کشورها شناخته شده است و یا سرو مرغ سوخاری توسط برندی خاص در اکثر کشورهای دنیا شناخته شده است. نگه داشتن اعتبار این برند امری حیاتی برای ادامه کار آن رستوران است، کافیست در طول یک مدت خاص مشتریان مراجعه کننده به این رستورانهای حتی بین المللی از غذاهای ارائه شده ناراضی باشند و تبلیغات منفی برای رستوران ایجاد کنند در این صورت علاوه بر اینکه اعتبار چندین ساله آن رستوران زیر سوال رفته و اعتبار برند خود را نیز از دست خواهد داد.

نحوه ثبت برند خوراکی

صاحب رستوران یا فست فود بعد از چندین مدت تلاش و ارائه غذایی با کیفیت و جلب رضایت مشتری باعث می‌شود اسم ‌رستوران خود بر سر زبان های مشتریان محل و یا آن شهر بیفتد، در اینجا ثبت اسم آن رستوران و یا فست فود بسیار حائز اهمیت است چرا که رقبای آن فرد به دنبال سوء استفاده از نام آن برند خواهند افتاد برای ثبت یک رستوران توسط شخص حقیقی مدارک زیر لازم است:

1- کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب رستوران
2- جواز فعالیت رستوران
3- نمونه علامت و اسم رستوران
4- کارت بازرگانی در صورتیکه اسم انتخابی لاتین باشد
همچنین جهت ثبت رستوران و یا فست فود به نام شخص حقوقی:
1- روزنامه تاسیس شرکت یا موسسه
2- روزنامه آخرین تغییرات شرکت یا موسسه
3- کپی کارت ملی و شناسنامه صاحبان حق امضای شرکت یا موسسه
4- جواز تاسیس و یا پروانه کسب آن شرکت و نمونه علامت و یا اسم رستوران
5- کارت بازرگانی در صورتیکه اسم انتخابی لاتین باشد

پس از ثبت اظهارنامه علامت و یا اسم تجاری خوراکی در سایت مالکیت معنوی کارشناس مربوطه بدوا جستجو در خصوص ثبت نام مشابه با نام ارائه شده می نماید و در صورت عدم استفاده از نام ارائه شده و تایید اوراق و مدارک ارسال شده با تایید معاون اداره و رئیس آن روزنامه اول که نام آن روزنامه تقاضای ثبت علامت می باشد در روزنامه رسمی کشور چاپ شده و در صورت عدم اعتراض به آن روزنامه رسمی ثبت علامت منتشر خواهد شد.
در صورت نیاز شما به ثبت برند خوراکی برای رستوران و یا فست فود خود گروه وکلای مهراد آمادگی ارائه خدمت در این خصوص در کمترین زمان و با کمترین هزینه برای شما را دارد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 4 میانگین: 5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

نظرات کاربران

  1. سلام ممنون از مطلب شما، بنده در کارگاهم کیک های خاصی تولید میکنم اما هنوز اقدام به ثبت برند نکردم، مجوز هم ندارم، امکان ثبت دارم یا نه؟

دیدگاه