روند ثبت طرح صنعتی

روند ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی به چه نحوی است؟

ممکن است شخصی برای انجام کاری ناچار از تهیه مقدمات متفاوت و به کارگیری ابزار گوناگون بوده باشد. پس از این که مدت طولانی با این موضوع سر و کار داشته تصمیم به طراحی وسیله ای برای آسان تر کردن آن کار بگیرد.

برای مثال دستگاه سبزی خرد کنی و یا دستگاه چمن زن، یا دستگاه هسته گیر آلبالو و همچنین دستگاه های بزرگ صنعتی نظیر دستگاه تولید بستنی، دستگاه تهیه تایر ماشین و قالب های بزرگ صنعتی برای توربین های بادی و سدی و غیره، طرح هایی می باشند که هر روز پویایی و شکوفایی جدید در آن‌ها دیده می‌شود. اما آیا مرجعی وجود دارد که این طرح ها را به ثبت برساند تا حقوق طراحان ضایع نشود؟

طراحی که سال‌های سال برای ایجاد یک طرح تلاش کرده و این طراحی نیز ناشی از تجربه و آزمون و خطای او در مرحله تولید طرح بوده قطعاً به دنبال راه حلی برای جلوگیری از کپی برداری از طرح خود می باشد.

در تجربه شخصی که اینجانب طی مراجعه به اداره طرح صنعتی داشتم شخصی که شغل اصلی او تراشکاری بود، به اداره مراجعه کرده و دستگاهی را طراحی کرده بود که می‌توانست مقدار یک تن لوبیا سبز را ظرف چند ساعت پاک و خورد کند. این شخص ادعا می‌کرد از آنجایی که هر سال خودش مجبور به پاک کردن و خرد کردن لوبیا سبز بوده است تصمیم به طراحی وسیله ای برای تسریع در این روند گرفته. لذا درگیری و تلاش چندین ساله بوده که موجب شده تصمیم به طراحی دستگاهی برای تسهیل و تسریع در این کار بگیرد، و با طراحی این دستگاه قطعاً تمایل به این دارد که با ثبت آن از کپی برداری و سوء استفاده از طرح خود جلوگیری نماید.

.

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

.

اولین اقدام برای ثبت طرح صنعتی

از آنجایی که اداره طرح صنعتی نیز مانند اداره ثبت علامت برای هر شخص مراجعه کننده الزامی جهت تشکیل کارتابل در سایت این اداره قرار داده و هر شخصی که به عنوان طراح یا نماینده یا وکیل او قصد ثبت اظهارنامه طرح صنعتی داشته باشد باید ابتدا اقدام به تشکیل کارتابلی در اداره طرح صنعتی و در سایت بنماید، وکیل دادگستری که از طراح وکالت دارد نیز باید برای خود کارتابل بسازد. پس از ثبت نام و وارد کردن مشخصات، سایت اقرار نامه ای در اختیار ثبت‌نام کننده قرار می دهد که او باید اقرارنامه را پرینت گرفته و به دفتر اسناد رسمی برده و شناسه یکتا دریافت نماید. با ورود شناسه یکتا در سایت طرح صنعتی ثبت نام کننده می تواند اقدام به طرح اظهارنامه نماید. معمولا هزینه ثبت اظهارنامه طرح صنعتی متغیر بین ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان می باشد.

مندرجات اظهارنامه طرح صنعتی

 در اظهارنامه باید ابتدا سمت اشخاص تعیین شود. یعنی باید مشخص شود که طراح چه شخصی است و نماینده طراح یا وکیل دادگستری نیز باید سمت خود را اعلام کند. پس از آن مشخصات طراح از جمله نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، کد ملی، نشانه پستی و ایمیل باید ثبت شود. همچنین مشخصات مذکور برای نماینده نیز باید در اظهارنامه ثبت شود. پس از ثبت مشخصات اولیه افراد نوبت به تشریح و توصیف طرح می رسد. اینکه نام طرح چیست؟  اجزای آن به چه صورت میباشد؟ جنس آن از چیست؟ رنگ آن چه رنگی است؟ و در صورت لزوم نمونه ای از طرح نیز باید به اداره طرح صنعتی تقدیم شود.

.

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

.

تصمیم گیری اداره طرح صنعتی

پس از ثبت اظهارنامه در سیستم اداره طرح صنعتی بر اساس تاریخ ورود و حجم کار اظهارنامه در کارتابل یکی از کارشناسان قرار می گیرد. کارشناس مربوطه ابتدا طرح تقدیمی را از نظر جدید بودن و یا سابقه داشتن بررسی می کند. همچنین در خصوص نام طرح نیز جستجو نموده و اگر طرح دیگری با همین نام ثبت نشده باشد و اگر تشخیص دهد که اظهارنامه تقدیمی طرح جدیدی می باشد که تاکنون در اداره ثبت نشده است با تایید اظهارنامه پرونده را ارجاع به معاون اداره می نماید. معاون نیز با بررسی سریعتر اظهارنامه در صورتی که تشخیص دهد طرح تقدیمی تکراری نمی باشد با تایید اظهارنامه پرونده را برای اعلام نظر نهایی به کارتابل رئیس اداره ارسال می‌نماید. نهایتاً در صورتی که رئیس اداره طرح صنعتی نیز اظهار نامه تقدیمی را تایید نمایند آگهی تقاضای طرح صنعتی در روزنامه رسمی به چاپ می‌رسد.

گروه وکلای مهراد نظر به همکاری با وکلای با سابقه و با تجربه در زمینه ثبت علامت تجاری و همچنین ثبت طرح صنعتی و ثبت شرکت و تغییرات مربوط به شرکت  های با مسولیت محدود و سهامی خاص، در کوتاه ترین زمان و با صرف کمترین هزینه، امور ثبتی شما را به نتیجه خواهند رساند.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 16 میانگین: 4.7]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه