ضرورت حضور وکیل در دادگاه

ضرورت حضور وکیل در دادگاه

نقش اساسی وکیل در پرونده چیست؟

بسیاری از افراد چنین تصور می‌کنند همان‌طور که در ادارات دولتی امکان ثبت و پیش بردن کارهای خود را دارند در محاکم قضایی و دادگاه‌ها نیز می‌توانند خودشان مستقل اقدام کرده و پرونده خود را مدیریت کنند. اما در صورت باور این فرض نقش وکیل دادگستری در دعوا و الزام قانونگذار در بسیاری از موارد که داشتن وکیل برای متهم را الزامی داند برای چیست؟

.

تدوین قوانین مصوبه

همانطور که همه آحاد جامعه اطلاع دارند نقش و وظیفه مجلس شورای اسلامی تدوین و تصویب قوانین می باشد. در واقع می توان این طور به این ارگان نگاه کرد که ۲۶۰ نماینده از سراسر کشور در محلی حاضر و شغلشان صرفاً تدوین قانون می‌باشد. بنابراین نظر به اینکه یک نهاد قانونگذار همه روزه در حال تدوین و تصویب قانون های خاص می باشد قطعاًتسلط مردم بر تمامی این قوانین امری غیر ممکن است و حتی
وکیل دادگستری نیز این قابلیت را ندارد که تمامی قوانین مصوب توسط مجلس شورای اسلامی را مطالعه و آگاهی نسبت به آنها داشته باشد.
از طرفی موارد مورد استفاده در دادگاه نیز همین قوانین می باشد که توسط مجلس تصویب می شود، از آنجایی که ابزار کار در محاکم دادگستری همین قوانین مصوب هستند، شخصی می تواند به درستی از خود دفاع نماید که احاطه نسبی به قوانین مصوب در خصوص پرونده مطروحه را داشته باشد. اگر شما این قابلیت را دارید که در خصوص پرونده ای که علیه شما مطرح شده یا قصد طرح  آن علیه فرد دیگری را دارید برای مثال جهت طرح شکواییه کلاهبرداری، اگر قوانین مصوب در خصوص این عنوان مجرمانه را مطالعه کنید باز هم امکان دفاع در دادگاه امری بسیار غیر محتمل است، چرا که برای تدارک دفاع موثر در دادگاه شما باید قانون آیین دادرسی کیفری را مطالعه نموده و تسلط نسبی به آن داشته باشید که در دعاوی حقوقی نظیر، تخلیه سرقفلی، صرف مطالعه و احاطه بر قوانین مصوب در خصوص سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت کافی برای تدارک دفاع در دادگاه نیست و می بایست در این خصوص تمامی قوانین مربوط به عقد اجاره همچنین قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی را احاطه و تسلط نسبی داشته باشیم.

.

وکیل دادگستری
وکیل دادگستری

نحوه استفاده از قوانین در دادگاه

در بسیاری از موارد افراد در جلسه اول رسیدگی از آنجایی که اطلاع کافی نسبت به مقررات موضوعه جهت شرکت در جلسه اول رسیدگی را ندارند و دعوای آنها رد می‌شود، برای مثال اگر شما در مقام خواهان پرونده مطالبه وجه چک باشید در جلسه اول باید اصول اسناد یعنی اوراق چک و گواهی‌های عدم پرداخت را همراه خود داشته باشید در غیر این صورت اگر خوانده پرونده صادر کننده چک بلامحل میباشد از دادگاه ارائه اصول اسناد را مطالبه کند و شما از ارائه آن ها امتناع ورزید دعوای شما رد خواهد شد و یا سایر حقوقی که در جلسه اول رسیدگی برای شما و طرف مقابل وجود دارد می تواند ناجی دعوای محکوم به رد باشد.
برای مثال در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی با توجه به اینکه شما ملک را از شخصی خریدین که خود آن شخص نیز به صورت مبایعه نامه ملک را از سازنده خریده است در این دعوا باید هم سازنده و هم شخصی که ملک را از وی خریدید طرف دعوا قرار بگیرند. در صورتی که شما به موجب عدم آگاهی نسبت به این موضوع تنها شخصی که ملک را از او خریداری کردین طرف دعوا قرار دهید دادگاه به علت عدم ذکر خواندگان دعوا اقدام به رد دعوا می نماید. اما در صورتی که شما از اختیارات و امتیازات خود در جلسه اول رسیدگی آگاه باشید می توانید با مطرح نمودن دادخواست جلب ثالث سازنده را نیز به دعوا بخوانید و از صدور حکم رد دعوای خود جلوگیری کرده و از اتلاف وقت حداقل ۵ یا ۶ ماهه جلوگیری نمایید.
.

شناسایی وکیل متخصص

برای اینکه شما متوجه شوید که آیا فردی که به او مراجعه می‌کنید در درجه اول اصلاً پروانه وکالت دارد یا خیر و در ثانی در کاری که به او ارجاع شده متخصص می باشد یا نه می‌توانید با سرچ نام و نام خانوادگی او در سایت کانون وکلا سابقه وکالت وی را پیدا نموده و از آن پرینت تهیه کنید. جهت اینکه سوابق تحصیلی و کاری وی را بدانید در جلسه‌ای که با ایشان برگزار می کنید می توانید به راحتی از وکیل مورد مراجعه در خصوص سابقه تحصیلی خود و رشته تخصصی خود سوال کنید. در کل رشته حقوق تا اخذ مدرک لیسانس به صورت حقوق عمومی و یا رشته فقه و حقوق ارائه می‌شود و پس از آن بسته به تمایل و امتیازی که شخص در مرحله کارشناسی به دست آورده می تواند ادامه تحصیل خود را در رشته حقوق خصوصی که مربوط به دعاوی مدنی از جمله دعاوی مربوط به شرکت‌های تجاری و همچنین دعاوی حقوقی شامل خلع ید الزام به تنظیم سند رسمی موضوعات مربوط به سرقفلی و اجاره قراردادهای مشارکت، ابطال سند و درخواست صدور سند و غیره می باشد. در رشته حقوق جزا و جرم شناسی که مربوط به پرونده های کیفری و محاکم کیفری شعبه رسیدگی کننده به دعاوی کلاهبرداری خیانت در امانت و قتل ضرب و جرح، آدم‌ربایی،جعل، و غیره هستند و از طرفی نیز رشته‌های حقوق بین الملل و حقوق اداری حقوق ثبت نیز قابل مطالعه در مراحل پس از کارشناسی می باشد که می توانید این سوابق را از وکیل سوال کنید.

وکیل دادگستری
 وکیل دادگستری

اهمیت تخصص وکیل در پرونده ارجاعی

همانطور که اشاره کردیم تحصیل در رشته حقوق به این صورت می باشد که تا دوره کارشناسی تمامی دانشجویان حقوق عمومی را سپری کرده و پس از آن به رشته‌های تخصصی می پردازند. در صورتی که پرونده شما در خصوص موضوعات کیفری باشد قطعاً بهتر است به وکیلی که در رشته حقوق جزا و جرم شناسی تحصیل کرده مراجعه کنید. چرا که او در مرحله کارشناسی ارشد و دکترا کتب و مقالات مربوط به دعاوی کیفری، را مطالعه کرده و آرای بسیاری را در محل تحصیل خود بررسی و تفسیر نموده اند. لذا قطعاً دانش وکیل کیفری که در رشته حقوق جزا و جرم شناسی اقدام به اخذ مدرک نموده می تواند بسیار در پرونده تاثیر گذاشته و جلوی تخلفات طرف مقابل و یا عدم رعایت قوانین مربوط به آیین دادرسی کیفری را منتفی کند از طرف دیگر نیز وکیل حقوقی که در رشته حقوق خصوصی تحصیلات تکمیلی خود را سپری کرده در این دعاوی دارای تبحر و مهارت بیشتری بوده و با استفاده از دانش و تجربه خود در زمینه آیین دادرسی مدنی و نحوه اداره دعوا قطعاً می‌تواند نسبت به وکیل کیفری موثرتر عمل نماید.

نحوه انعقاد قرارداد با وکیل دادگستری

در صورتی که بنابراین باشد وکیلی پیگیری پرونده شما را عهده‌دار شود می بایست که به ایشان اعطای وکالت نمایید و کلای دادگستری با گرفتن اوراق به حالت نامه از کانون‌های وکلای دادگستری می توانند از شما وکالت بگیرند و این اوراق به این صورت می باشد که هم شماره سندی دارای سه نسخه است که یک نسخه از آن به شعبه دادگاه ارائه می‌شود یک نسخه نزد وکیل باقی مانده و یک نسخه نیز باید به موکل تحویل میشود. جدای از اوراق وکالت نامه ممکن است قرارداد مالی در خصوص نحوه پرداخت حق الوکاله تنظیم شود در این قرارداد معمولاً حدود اختیارات وکیل و وظایف وی و همچنین وظایف موکل در خصوص نحوه ارائه سند و نحوه دریافت ابلاغ ها و چگونگی پرداخت حق الوکاله مشخص می‌شود. قبل از امضای اوراق مربوط به قرارداد مالی حتماً باید به دقت بندهای آن قرارداد را مطالعه نموده و سپس اقدام به امضا نمایید. چراکه ممکن است در مفاد این قرارداد اموری ذکر شده باشد که شما تمایل به وجود آن در رابطه بین خود و وکیل نداشته باشید. لذا توصیه می شود حتماً قبل از امضای این قرارداد یا هر قرارداد دیگری به دقت تمامی بندهای آن را مطالعه نموده و در صورت رضایت اقدام به انعقاد قرارداد نمایید.
گروه وکلای مهراد با فراهم آوردن فضایی مطمئن و کاملاً حرفه‌ای این امکان را برای موکلین فراهم نموده است که قبل از شرکت در جلسات رسیدگی نحوه مدیریت و اداره جلسه را شبیه‌سازی نموده و تمامی زوایای پنهان و آشکار و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص اتفاقات و اقداماتی که ممکن است در جلسه رسیدگی پیش آید را انجام داده تا موکلین با خیالی آسوده و با طیب خاطر بتوانند پرونده حقوقی و کیفری خود را مدیریت نمایند.
جهت ارتباط و مشاوره حقوقی با وکلای گروه می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس گرفته و با هماهنگی قبلی جهت مشاوره تلفنی و یا حضوری در محل دفتر حاضر شوید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 15 میانگین: 4.8]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه