دادخواست خلع ید

دادخواست خلع ید

هزینه دادرسی دعوای خلع ید

در زمان طرح دادخواست هزینه دادرسی می بایست پرداخت شود دعاوی ای که ذکر کردیم می‌توان آنها را از زیرمجموعه‌های دعوای خلع ید دانست یعنی دعوای تصرف عدوانی و تخلیه ید از دعاوی غیر مالی محسوب می شود، اما دعوای خلع ید از جمله دعاوی مالی و ناشی از اموال غیر منقول تلقی میگردد لذا می بایست هزینه دادرسی آن بر اساس قیمت منطقه بندی یا همان ارزش معاملاتی املاک در هر منطقه محاسبه شود و پس از پرداخت آن توسط خواهان، دعوا به جریان خواهد افتاد.

 

روند رسیدگی دادگاه به دعوای خلع ید

پس از طرح دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی آن از طریق دفاتر الکترونیک قضایی پرونده به مجتمع قضایی محل وقوع ملک ارجاع شده و پس از بررسی توسط مدیر ارجاع به شعبه مربوطه ارسال می گردد، مدیر دفتر شعبه پرونده را بررسی و در صورتی که نقصی در دادخواست یا هزینه دادرسی و یا دیگر موارد مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی مشاهده نماید ابلاغ رفع نقص صادر می نماید در غیر این صورت پرونده را جهت صدور دستور تعیین وقت رسیدگی در اختیار قاضی شعبه قرار می دهد.پس از تعیین وقت اقدامات زیر توسط شعبه انجام خواهد شد.

 

1-استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه جهت احراز مالکیت خواهان، یعنی دادگاه در گام اول باید احراز نماید که شخصی که مدعی مالکیت است و خواهان خلع ید می باشد آیا بر مال مورد نزاع مالکیت قانونی و مورد تایید قانون گذار دارد یا خیر؟

2- احراز غیرقانونی بودن و عدم مشروعیت تصرف متصرف، یعنی قاضی شعبه از شخصی که متصرف ملک و در واقع خوانده دعوا می باشد دلیل تصرف او را جویا می‌شود، اگر ایشان بتواند قرارداد و یا صورتجلسه ارائه نماید که با موافقت و رضایت مالک ملک متصرف ملک می باشد در واقع ادعای او را زیر سوال می‌برد، اما در صورتی که نتواند مدرکی مبنی بر مشروعیت و قانونی بودن تصرف خود ارائه دهد صحت گفتار مالک و خواهان دعوا احراز می گردد.

3- بررسی این موضوع که خوانده در محدوده مالکیت خواهان متصرف است یا خیر و تشخیص میزان تصرفات او از طریق ارجاع امر به کارشناسی و یا تحقیق و معاینه محلی چرا که ممکن است خوانده دعوا در دادرسی ادعا نماید که تصرف او در ملک خواهان اولاً بدون سوء نیت و اطلاع و آگاهی بوده و ثانیاً در کل ملک خواهان متصرف نبوده و تنها چندین متر از آن را اشتباها در تصرف گرفته است لذا این موضوع باید توسط کارشناس مربوطه بررسی و میزان دقیق تصرف خوانده در ملک خواهان مشخص شود.

 

 

عدم امکان طرح دعوی خلع ید علیه فروشنده ملک

ممکن است شخصی الف پس از آن که آپارتمان مسکونی را از شخص ب خریداری نمود علیرغم اینکه شخص ب در قرارداد ملزم شده است اقدام به تنظیم سند و تحویل ملک نماید از این امر خودداری کند و یا اینکه حتی تنظیم سند را انجام داده اما ملک را در موعد مقرر تحویل خریدار که همان شخص الف میباشد ندهد، آیا الف در این شرایط می تواند دعوای خلع ید مطرح نماید یا خیر؟

در این خصوص دو نظریه در محاکم مطرح است عده‌ای اعتقاد بر این دارند که از آنجایی که سند مالکیت به نام خواهان تنظیم گشته و یکی از الزامات دعوای خلع ید احراز مالکیت خواهان است می توان از او چنین دعوایی را پذیرفت و رفع تصرف خوانده را مورد حکم قرارداد.

عده‌ای دیگر اعتقاد بر این دارند که از آنجایی که مالکیت خواهان بر ملک استقرار پیدا نکرده است امکان طرح دعوای خلع ید در این مورد وجود ندارد و خواهان دعوا ابتدا باید الزام به تحویل مورد معامله را بخواهد چراکه این دسته مالکیت را صرفاً پس از صدور سند نمی‌دانند و در واقع مالکیت تمام و کمال و استقرار یافته مالک بر ملک را مد نظر دارند که البته نظر دوم پیروان بیشتری داشته و غالب بر شعب دادگاه می باشد.

 

دادخواست خلع ید
دادخواست خلع ید

 

آیا بدون داشتن سند رسمی میتوان دعوای خلع ید مطرح نمود؟

سوال بسیار شایع در دعوای خلع ید این می باشد که اگر برای ملک سند مالکیت صادر نشده باشد و یا ملک در محدوده ای باشد که هنوز تشریفات ثبتی برای صدور سند مالکیت رسمی در خصوص آن انجام نشده باشد آیا مالک با داشتن سند عادی می تواند دعوای خلع ید مطرح کند یا خیر؟

در این خصوص نیز در محاکم اختلاف نظر وجود دارد اما اخیراً نظر غالب بر این می باشد که حتما داشتن سند مالکیت برای احراز مالکیت خواهان موضوعیت ندارد و حکم قطعی دادگاه مبنی بر اثبات مالکیت خواهان نیز می تواند از زمره موارد دلیل مالکیت باشد همچنین خواهان می تواند ضمن حکم اثبات مالکیت خود خلع ید را نیز از دادگاه بخواهد و یا در زمانی که فروشنده ملک پس از قولنامه اقدام به تنظیم سند رسمی برای خریدار نمی نماید و ملک را در تصرف دارد خواهان می‌تواند ضمن دعوای الزام به تنظیم سند رسمی دعوای خلع ید را نیز مطرح نماید.

 

خلع ید و قلع و قمع بنا

مورد دیگری که معمولاً در دعوای خلع ید از دادگاه خواسته می شود قلع و قمع بنا می باشد.دعاوی بسیاری بین همسایگان و مجاورین املاک مطرح می‌شود مبنی بر اینکه مالک مجاور در ملک خواهان تصرف نموده و احداث بنا کرده است.

برای مثال شخص الف مالک ۲۰۰ متر زمین در کوچه بن بست می باشد و شخص ب نیز در مجاورت او مالک ۲۰۰ متر زمین است هر دو زمین خالی و فاقد عرصه و ساختمان می باشد، شخص ب اقدام به ساخت می نماید و پس از تکمیل ساختمان او شخص الف نیز قصد احداث بنا دارد با نقشه برداری و تعیین متراژ مشخص می شود زمین ۱۸۰ متر است و در واقع شخص ب در زمان ساخت ملک خود، ۲۰ متر به ملک الف تجاوز نموده و احداث بنا کرده است.

در این مورد صدور حکم خلع ید به تنهایی کفایت نمی‌کند و در هنگام تقدیم دادخواست باید خلع ید و قلع و قمع بنا هردو از دادگاه خواسته شود ابتداً باید ملک ساخته شده در ۲۰ متر متعلق به شخص الف تخریب گردد و پس از آن می توان گفت که خلع ید انجام شده و بیست متر تصرف شده به مالکیت و تحت اختیار شخص الف باز خواهد گشت

 

موضوع دعوای خلع ید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که اگر دعوا به درستی مطرح نگردد ممکن است رای علیه خواهان صادر و قطعی شود و در این صورت او بخشی از ملک خود را از دست داده و مابقی ملک باقی‌مانده نیز فاقد استفاده خواهد ماند، برای مثال در صورتی که زمین خواهان دعوا ۱۲۰ متر باشد و ۴۰ متر از این زمین مسکونی در تصرف شخص دیگر بوده و ساخته شده باشد در صورتی که این دعوا به نتیجه نرسد برای شخص الف زمین ۸۰ متری باقی‌مانده که قابلیت استفاده مسکونی نخواهد داشت، لذا حتماً در تعیین وکیل دادگستری برای طرح دعوای خلع ید باید از تجربه و مهارت وکیل در این خصوص اطمینان کامل حاصل نمایید.

گروه وکلای مهراد با داشتن وکلای متخصص و کاردان که تجربه ای چندین ساله در خصوص دعاوی ملکی از جمله خلع ید، تصرف عدوانی و تخلیه ید و قلع و قمع بنا و….. دارند این امکان را به شما می دهند که در کوتاهترین مدت و با صرف کمترین هزینه به نتیجه مطلوب خود رسیده و اشتغال ذهنی و دغدغه های فکری که ناشی از تصرفات غیر قانونی سایر اشخاص در ملک شما می باشد رها شده و به حق قانونی خود برسید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 11 میانگین: 4.7]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه