بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه-گروه وکلای مهراد

بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه-گروه وکلای مهراد

سریع ترین راه وصول مهریه چیست؟
قانون گذار در قانون مدنی و در شرایط صحت مهریه طبق ماده 1078 اعلام میکند:

«هر چیزی که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد.»

در واقع قانون مدنی که در قبال قانون حمایت از خانواده قانون مادر محسوب میشود در صدد بیان کلیاتی در خصوص مهریه میباشد و در ماده 1082 قانون مدنی اعلام میدارد که به مجرد وقوع عقد نکاح زن مالک مهر میشود. در واقع همین که عقد جاری شد و مهریه ضمن آن تعیین شد زوجه میتواند همانند مالک آن عمل نموده و هر تملکی در آن بنماید. اما ما میدانیم تا زمانی که مهریه وصول نشده عملا تصرف در آن ممکن نیست و همواره زوجه در صدد سریع ترین و بهترین راه جهت وصول مهریه میباشد. اما برای پاسخ به این سوال باید زوجه بداند مهریه او از چه نوع بوده و چه زمانی قابل وصول است.

 

مهریه عندالمطالبه

در تقسیم بندی نوع مهریه شاخص اصلی و فراگیر که معمولا در اکثر عقد نامه ها ذکرمیشود مهریه به صورت عندالمطالبه میباشد. در واقع اگر زوجین خودشان نوع مهریه را مشخص نکنند سر دفتر ازدواج اصل را بر مهریه عند المطالبه گذاشته و عقد نامه بر همین اساس تنظیم میشود. در این نوع مهریه همانطور که از نام آن مشخص است هر زمان که زوجه بخواهد میتواند مهریه را مطالبه کند. در واقع زمان مطالبه با زوجه بوده و به محض اینکه زوجه درخواست پرداخت مهریه کند زوج موظف به پرداخت آن میباشد و هیچ دفاعی جهت عدم پرداخت وجود ندارد مگر اینکه مرد مستندی دال بر پرداخت ارائه نماید.

مهریه عندالاستطاعه

معمولا در مراجعاتی که به گروه وکلای مهریه در خصوص وصول مهریه صورت میگیرد مراجعین که بیشتر آقایان نیز میباشند از مکانیزم این نوع از مهریه سوال میپرسند. بسیاری به دنبال مشاوره جهت فهم مفهوم این واژه و نحوه مطالبه در این صورت میباشند. همانطور که اشاره شد در مهریه عندالمطالبه به صرف خواست زوجه مرد باید مهریه تعیین شده را پرداخت نماید اما در مهریه عندالاستطاعه پرداخت مهریه بستگی به استطاعت و توان مالی زوج دارد. در واقع در این نوع مهریه زوجه باید بار اثبات استطاعت مرد را به دوش بکشد و تا زمانی که مالی از وج شناسایی نشود امکان الزام وی وجود ندارد.

لذا طرفین در زمان انعقاد نکاح باید به تفاوت این دو نوع مهریه توجه داشته باشند. عقد نکاح هم مانند سایر عقود معینه دارای تبعات و آثار میباشد که میتواند در آینده گریبان طرفین باشد بر همین اساس زوجین باید توجه داشته باشند که فارغ از احساسات و احوال جاریه حین نکاح به این تبعات هم توجه داشته باشند و بر اساس منطق و در نظر گرفتن وضعیت خود تن به تعهدات مکتوب در عقدنامه بدهند.

اولین اقدام در راستای وصول مهریه

تا قبل از تصویب قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران وصول مهریه به اختیار زوجه از طریق اجرای ثبت یا محاکم دادگستری صورت میپذیرفت و بسته به هزینه دادرسی و هزینه اجرا و نوع اقدامات معموله زوجه و وکیل وی تصمیم میگرفتند که کدام راه را جهت وصول مهریه انتخاب نمایند. اما بعد از تصویب این قانون طبق نظر قانون گذار الزام قانونی جهت صدور اجراییه و گذشت مدت 2 یا 6 ماهه وجود دارد. پس از اخذ استعلامات اگر مالی از محکوم علیه شناسایی شود باید موعد 6 ماه از آن سپری شده و در صورت عدم امکان انتقال آن مال به زوجه پس از انصراف وی نامه ای جهت ثبت دادخواست صادر میگردد و در صورتیکه مالی از زوج شناسایی نشود پس از مضی 2 ماه زوجه میتواند با انصراف از ادامه عملیات اجرایی درخواست صدور نامه انصراف نموده و اقدام به ثبت دادخواست نماید.

مهریه

ثبت دادخواست مطالبه مهریه

همانطور که گفته شد در صورت عدم موفقیت از طریق اقدام اجرایی با اخذ نامه انصراف از دوایر اجرای ثبت زوجه میتواند دادخواست مطالبه مهریه به هر تعداد سکه ای که مد نظر او باشد مطرح نماید. در زمان ثبت دادخواست هزینه قانونی معادل 3.5 درصد از بهای سکه های خواسته شده باید توسط وی پرداخت شود. معمولا به دلیل عدم توانایی مالی  زن در پرداخت هزینه سنگین اولیه دادخواست اعسار نیز مطرح میشود. پس از صدور رای دادگاه و قطعیت آن در صورتیکه زوج در مهلت مقرر در اجراییه اقدام به پرداخت مبلغ ننماید به میزان 110 عدد سکه تمام بهار آزادی برگ جلب صادر میگردد. در خصوص مهریه بیشتر از 110 عدد سکه حکم جلب صادر نخواهد شد و زوجه باید اقدام به معرفی اموال زوج نموده و تملک کند.

 

در صورتیکه شما نیز درگیر مسائل خانواده از جمله مهریه میباشید میتوانید از وکلای متخصص گروه وکلای مهراد مشورت گرفته و پیگیری امور خود را به ما بسپارید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 4 میانگین: 4]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه