طلاق به درخواست زوجه

طلاق به درخواست زوجه

لایحه تقدیمی در دعوای طلاق

وکالت در پرونده های طلاق از جانب زوجه امری مشکلدر دعاوی خانواده میباشد و  وکیل دادگستری باید توجه ویژه ای به مقدمات این دعوا داشته باشد. از اولین مقدمات تهیه مدارک لازم جهت اثبات عسر و حرج زوجه میباشد چرا که حق طلاق با زوج بوده و زوجه برای این امر باید مدارک قانونی را فراهم نماید.

وکیل دادگستری متخصص در امور خانواده باید مدارک مبنی بر ضرب و شتم زوجه یا عدم پرداخت نفقه توسط زوج را تهیه تا در جلسه رسیدگی مطرح نماید.

نمونه ای از لایحه تقدیمی در دعوای طلاق به درخواست زوجه جهت استحضار به اشتراک گذاشته میشود.

ریاست محترم شعبه 251 مجتمع قضایی شهید مطهری تهران

ضمن عرض سلام

احتراما در خصوص پرونده کلاسه …… موضوع دادخواست الزام زوج به طلاق از جانب موکله به استحضار میرساند:

موکله مدت 5 سال است که با خوانده عقد دائم نموده اند. چند ماه پس از شروع زندگی در پی اختلافات حادثه، زوج دائما اقدام به ضرب و جرح موکله مینموده اما ایشان بنا بر مصلحت حفظ زندگی و آبروی خود این موضوع را بازگو نمیکردند. اما با اوج گرفتن این امر و عدم پرداخت نفقه و هزینه های زندگی مشترک، خانواده موکله از این ضرب و شتم ها با خبر شده و متوجه میشوند که زوج نه تنها نفقه ای به موکله پرداخت نمیکند بلکه در تهیه و خرید مایحتاج اولیه زندگی نیز کوتاهی نموده و عملا هیچ هزینه ای برای زندگی مشترک نمینماید.

 

مقدمه

با وساطت خانواده ها زوج متعهد میگردد دست از آزار و اذیت موکله برداشته و به زندگی بازگردد اما مدتی نمیگذرد که مجددا در اعتراض موکله در خصوص علت به خانه نیامدن وی و عدم تهیه مایحتاج زندگی مجددا اقدام به ضرب و شتم موکله مینماید که ایشان در پی این اقدام از خوانده شکایت نموده و به پزشکی قانونی مراجعه مینماید و گزارش پزشکی قانونی در این خصوص موجود و به پیوست تقدیم میگردد(پیوست شماره 1) اما با وساطت خانواده خوانده و اصرار ایشان موکله از ادامه پیگیری شکایت منصرف میگردد و مجددا به زندگی مشترک بازمیگردد.

مدتی بعد، زوج رفتار غیر انسانی خود را از سر گرفته و در تاریخ 23/08/1396 ضرب و جرح موکله به حدی میرسد که ایشان برای حفظ جان خود از خانه بیرون می آید و همسایگان در حالتی که ایشان در اثر ضرب و جرح با چاقو توسط زوجه آغشته به خون بوده است به او پناه میدهند و گزارش نیروی انتظامی نیز در همین راستا تنظیم و موید این امر میباشد (پیوست 2) اما باز هم با وساطت خانواده ها و متاسفانه به علت افکار نادرست خانواده موکله که اعتقاد بر این داشتند که زن با لباس سفید به منزل شوهر رفته و با لباس سفید هم برمیگردد اقدام موثری صورت نمیگیرد.

رفتار ناشایست زوج پس از این اقدام نیز ادامه یافته و چندین مرتبه تکرار میشود تا جاییکه موکله از ترس جان خویش به خانواده خود پناه میبرد و در پی این اقدام و به اصرار خانواده زوج ایشان راضی به ادامه زندگی میگردد و زوج نیز در قبال آن تعهدی رسمی مبنی بر عدم تکرار ضرب و شتم زوجه در دفترخانه ..ملارد به شماره … میدهد. (پیوست3)

.

 

طلاق
طلاق

 

.

متن اصلی

اما متاسفانه با این حال پس از مدتی همان رفتارها تکرار شده و اضافه بر آن هیچ نفقه ای به زوجه پرداخت نمیگردد و وسایل و نیازهای اولیه ایشان و فرزندشان از جانب زوج تهیه نمیگردد، لذا موکله ناچارا اقدام به مطالبه نفقه مینمایند که در مرتبه اول با حضور زوج در شعبه … مجتمع 23 شورای حل اختلاف با وساطت اعضای محترم شورا سازش صورت میگیر و زوج متعهد میگردد نفقه معوق از تاریخ 13/10/1397 را پرداخت نماید( پیوست شماره 4) اما از انجام تعهد سرباز زده و علی رغم صدور برگ جلب سیار( پیوست شماره 5) به تعهد خود عمل ننموده و متواری میگردد.

مجددا موکله اقدام به طرح دادخواست مطالبه نفقه معوقه مینمایند که در شعبه … شورای حل اختلاف مجتمع شماره 23 منتهی به صدور حکم الزام زوج به پرداخت نفقه معوقه به مدت 2 ماه میشود(پیوست شماره 6)  اما علی رغم صدور رای مذکور و صدور جلب سیار به مدت 180 روز برای نفقه همسر (پیوست شماره 7) و همچنین صدور جلب سیار در راستای حکم صادره بابت نفقه فرزند (پیوست شماره 8) ایشان از پرداخت نفقه خودداری نموده و متواری میگردد.

پس از اینکه خوانده چندین ماه متواری بوده و در محل زندگی مشترک حاضر نگردیده موکله مجددا دادخواست مطالبه نفقه برای مدت 7 ماه مطرح مینماید که در پرونده شماره……. در شعبه …..مجتمع 23 شورای حل اختلاف منتهی به صدور رای میشود (پیوست شماره 9) اما با این وجود علی رغم صدور دستور جلب خوانده ایشان از پرداخت نفقه معوقه موکله و فرزندشان خودداری مینماید و موکله مجددا اقدام به طرح دادخواست مطالبه نفقه مینماید که پرونده در شعبه … شورای حل اختلاف مجتمع شماره بیست و سه مطرح و رای الزام به پرداخت نفقه از تاریخ 98.9.3 الی 99.3.19 برای مدت 6 ماه صادر میشود (پیوست 10) و علی رغم صدور دستور جلب (پیوست11) خوانده از پرداخت نفقه خودداری مینماید.

همینطور موکله اقدام به طرح شکایت کیفری بابت عدم پرداخت نفقه علیه ایشان نموده اما علی رغم صدور ابلاغیه نامبرده در شعبه … دادیاری دادسرای ناحیه 18 حاضر نگردیده و در همین راستا برگ جلب ایشان به علت متواری بودن صادر گردیده است (پیوست 12).

علی رغم اینکه چهار رای الزام به پرداخت نفقه معوق زوجه علیه ایشان صادر گردیده و یک رای بابت پرداخت نفقه فرزند علیه او صادر و منتهی به صدور برگ جلب گردیده  و چندین بار جلب سیار وی تمدید گردیده خوانده همچنان متواری بوده و از پرداخت نفقه تا به امروز یعنی به مدت 20 ماه امتناع نموده است، لذا موکله نیز نظر به اینکه توانایی پرداخت هزینه های فرزند خود را نداشته و حمایتی نیز از جانب خانواده خود در جهت نگهداری فرزند ندیده است به اجبار و علی رغم میل باطنی فرزند خود را به پدر و مادر خوانده میسپارد.

 

نتیجه

لذا با توجه به اینکه اقدام به ضرب و شتم موکله از ابتدای زندگی مشترک وجود داشته و سه برگه مستند رسمی در این خصوص که بیانگر تداوم ضرب و شتم و آزار و اذیت موکله توسط خوانده میباشد تقدیم حضور گردیده و همچنین نظر به عدم پرداخت نفقه توسط خوانده به مدت 20 ماه که 4 رای صادره در اینخصوص نیز به پیوست تقدیم گردیده ( دادنامه شماره …….برای مدت 1 ماه- دادنامه شماره …. برای مدت 3 ماه- دادنامه شماره …….. برای مدت 7 ماه – دادنامه شماره ……… برای مدت 6 ماه)  و عدم التزام زوج به خانواده و زندگی مشترک و ترک منزل برای مدت 2 سال و عدم حسن معاشرت با همسر و فرزند و خانواده و اقوام موکله که من حیث المجموع موجب عسر و حرج ایشان گردیده تقاضای صدور رای به الزام خوانده به طلاق به استناد مواد 1129 و بند 1 و 4 ماده 1130 قانون مدنی و سایر قوانین مصوب در این خصوص از آن مقام محترم مورد استدعاست.

 

گروه وکلای مهراد آماده ارایه خدمت در زمینه کلیه دعاوی برای شما عزیزان میباشد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 16 میانگین: 4.7]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه