وصول چک از طریق اجرای ثبت

وصول چک از طریق اجرای ثبت

روند رسیدگی به اجراگذاشتن چک

.

یکی از راه ‌های وصول وجه چک اجرای چک از طریق اجرای ثبت محل برگشت یا محل صدور چک می باشد، اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که چرا چک را همانند اسناد رسمی از طریق اجرای ثبت میتوان پیگیری کرد؟

در پاسخ باید گفت که در این خصوص ماده ۲ قانون صدور چک مقرر می‌دارد:

چک های صادره عهده بانک‌هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می‌شوند همچنین شعب آنها در خارج از کشور است در حکم اسناد لازم الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل و یا به هر علت دیگری که منتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردد می تواند طبق قوانین و آیین نامه های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقی مانده آن را از صادرکننده وصول نماید، برای صدور اجراییه دارنده چک باید عین چک و گواهی نامه مذکور در ماده ۳ و یا گواهینامه مندرج در ماده ۳ گواهینامه مندرج ماده ۴ را به اجرای ثبت اسناد محل تسلیم نماید.

اجرای ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می‌کند که مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده در بانک از طرف بانک گواهی شده باشد.

دارنده چک اعم است از کسی که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او پشت نویسی شده یا حامل چک (در مورد چکهای در وجه حامل) یا قائم مقام قانونی آنان.

تبصره: دارنده چک برگشتی می تواند محکومیت صادر کننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه‌های وارد شده که مستقیماً و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه او متحمل شده است اعم از آن که قبل از صدور حکم و پس از آن باشد، از دادگاه تقاضا نماید، در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه‌های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند، باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم نماید. مصوبه فوق که مورد تعارض میان مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته بود در اجرای اصل یکصد و دوازده قانون اساسی در جلسه روز شنبه مورخ دهم خردادماه یک هزار و سیصد و هفتاد و شش مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و عینا به تصویب رسید.

.

 

اجرا گذاشتن چک
اجرا گذاشتن چک

.

لذا همانطور که قانونگذار در این ماده مقرر کرده برگه چک در حکم سند لازم الاجرا است و اسناد لازم الاجرا نیز برابر با قانون اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا این قابلیت را دارند که از طریق دوایر اجرای ثبت برای آنها اجراییه صادر و عملیات اجرای در خصوص آنها انجام شود.

دارنده چک می تواند در صورتی که به بانک مراجعه کرده و وجه مندرج در چک در بانک موجود نبوده و یا بخشی از آن کم شده باشد چک را برگشت زده و گواهی عدم پرداخت دریافت کند، همچنین می تواند باقی مانده مبلغ در حساب را دریافت نماید و نسبت به مبلغی که دریافت نکرده گواهی عدم پرداخت از بانک بگیرد و به اجرای ثبت مراجعه کند.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اجرای ثبت تنها در صورتی به درخواست وی رسیدگی می‌کند که بانک برگشت زننده چک مطابقت امضای موجود روی چک را با نمونه امضای موجود در بانک گواهی کرده باشد. در این صورت اجرای ثبت اجراییه صادر و به صادر کننده چک برگشتی ابلاغ میکند که ظرف مدت 10 روز نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند و لیست اموالش را ارائه نماید.

.

روند رسیدگی به اجرای چک

در صورتیکه صادر کننده ظرف مدت ده روز نسبت به ارائه لیست اموال خود اقدام ننماید و بدهی خود را پرداخت نکند به درخواست دارنده چک اجرای ثبت نامه های استعلام از اموال وی جهت توقیف اموال را صادر میکند و از اداره ثبت اسناد و املاک استعلام اموال غیر منقول صادر کننده چک را بعمل می آورد در صورتیکه مالی به نام وی شناسایی شود دستور توقیف و نهایتا مزایده آن صادر میشود ولی اگر مالی از صادر کننده شناسایی نشود اجرای ثبت از بانک مرکزی استعلام بعمل می آورد تا حساب های وی توقیف و موجودی حساب وی به نفع دارنده چک ضبط و منتقل شود.

در صورتی که حساب های بانکی وی نیز خالی باشد اجرای ثبت از پلیس راهور استعلام بعمل می آورد تا وسیله های نقلیه به نام صادر کننده شناسایی و توقیف شود.

ممنوع الخروج کردن صادر کننده چک بلامحل

یکی از اهرم فشارهای مهم اجرای ثبت که هر وکیل چک از آن آگاه میباشد ممنوع الخروج کردن صادر کننده چک بلامحل میباشد که بیشتر افراد به همین علت تمایل برای اقدام از طریق اجرای ثبت دارند چرا که روند ممنوع الخروج کردن شخص بسیار فوری میباشد.

.

چک برگشتی
چک برگشتی

 

.

در صورتیکه اموالی از صادر کننده شناسایی شود عملیات توقیف و مزایده برابر دستور العمل های آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا انجام میشود و نهایتا پنج درصد از مبلغ نیز به عنوان حق الثبت به نفع اجرای ثبت ضبط میشود.

گروه وکلای مهراد طی همکاری با وکلای متخصص و کاردان در زمینه دعاوی مربوط به چک پیگیری پرونده شما را به بهترین نحو و تا حصول نتیجه مطلوب انجام میدهد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 13 میانگین: 4.6]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه