دادخواست مطالبه وجه چک

دادخواست مطالبه وجه چک

روند رسیدگی به دعوای مطالبه وجه چک

در صورتی که دارنده چک به بانک مراجعه نماید و با حساب خالی و یا حساب مسدود مواجه شود چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟

سه راه حل پیش روی دارنده چک بلامحل می باشد:

یک- اقدام حقوقی و مطالبه وجه چک.
دو- اقدام کیفری و شکایت صدور چک بلامحل.
سه- اقدام از طریق اجرای ثبت و اجرا گذاشتن چک.

.

مقدمه طرح دادخواست

جهت شروع دعوا دارنده باید گواهی عدم پرداخت وجه چک را از بانک دریافت کند. همچنین کد رهگیری مندرج در سامانه بانک مرکزی که برای هر فقره چک به صورت مجزا تعریف شده را از تصدی بانک ذیل برگه گواهی عدم پرداخت دریافت نماید. پس از آن دارنده چک می تواند با تنظیم دادخواست به عنوان مطالبه وجه چک خواهان پرداخت مبلغ باشد. بهتر است از ابتدا دارنده چک پیگیری کار خود را به وکیل چک بسپارد، چرا که وکیل دادگستری متخصص در این زمینه نحوه طرح دعوا و نگارش دادخواست و همچنین ذکر نکات مهم در خصوص نحوه مطالبه وجه چک و نحوه طرح دعوا را دانسته و از عواقب غیر محتمل جلوگیری به عمل می آورد.

.

 

دادخواست چک
دادخواست چک

 

.

متن دادخواست

 ریاست محترم دادگستری

ضمن عرض سلام

احتراما اینجانب دارنده چک شماره . ..  به مبلغ …..مورخ….. از خوانده دعوا آقای ….. چک متنازع فیه را دریافت کرده‌ام. در تاریخ مندرج روی چک به بانک مراجعه نموده اما متصدی بانک اعلام کردند که حساب خالی می باشد.

پس از برگشت زدن چک با توجه به عدم پرداخت وجه از جانب خوانده ناچار از طرح دعوا علیه وی شده ام. لذا تقاضای الزام خوانده به پرداخت وجه چک به انضمام خسارات دادرسی و همچنین خسارت تأخیر تأدیه از آن مقام محترم دارم.

همانطور که ملاحظه می فرمایید نمونه دادخواست حقوقی متنی بسیار ساده و ابتدایی دارد اما بسته به نوع دعوای شما و خواسته شما و تعداد چک‌ها و حادثه پیش آمد بین دارنده و صادر کننده چک نحوه نگارش دادخواست متفاوت شده و ذکر نکاتی که در رابطه طرفین وجود داشته بعضا در دادخواست ضرورت داشته و در بعضی از موارد عدم ذکر آنها ضرورت دارد. تشخیص اینکه چه نکته و موضوعی باید در دادخواست درج شود و از ذکر چه نوع موضوعی باید خودداری گردد با وکیل چک متخصص در دعاوی مربوط به چک می باشد. در دادخواست مطالبه وجه چک حتماً باید دادخواست دهنده به هزینه ها و همچنین خسارت تاخیر تادیه توجه داشته باشد.

.

هزینه های دادرسی برای طرح دعوای مطالبه وجه چک

دارنده باید معادل سه و نیم درصد از وجه مندرج در چک را به عنوان هزینه دادرسی در ابتدای امر به حساب دادگستری واریز نماید. در صورتی که این اقدام انجام نگردد رسیدگی به دعوا و اصلاً طرح دعوا ممکن نخواهد بود. ممکن است دارنده چک که قصد برای طرح دعوا دارد به دلیل عدم تمکن مالی اعلام کند که توان پرداخت هزینه دادرسی را ندارد. را حل در اینجا چیست؟

.

درخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

در پاسخ به سوال فوق باید گفت که قانون گذار برای اشخاصی که توان مالی جهت پرداخت هزینه دادرسی را ندارند این امکان را فراهم کرده که همراه با دادخواست اصلی درخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیز مطرح نمایند. در این صورت شعبه رسیدگی کننده ابتدا به موضوع اعسار از پرداخت هزینه دادرسی رسیدگی می کند.

.

مستندات دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

شخصی که مدعی اعسار می باشد باید دو شاهد مرد را همراه خود در جلسه دادگاه ببرد، این دو شاهد باید از وضعیت مالی درخواست کننده اطلاع کافی داشته باشند از جمله از میزان درآمد و میزان دارایی های او.

دادگاه به نوبت از شهود اظهارات را استماع می کند. پس از تجمیع مستندات پرونده در صورتی که تشخیص دهد واقعاً خواهان توان پرداخت هزینه دادرسی را ندارد حکم به اعسار او صادر می نماید. در این صورت خواهان یا همان دارنده چک معاف از پرداخت هزینه دادرسی اولیه خواهد شد.

.

 

دادخواست چک
دادخواست چک

 

.

روند رسیدگی به دعوا

پس از آن که دادخواست به شعبه ارجاع گردید با دستور قاضی شعبه منشی دادگاه، تاریخ جلسه رسیدگی را مقرر و به طرفین ابلاغ می نماید. هر ادعایی که طرفین در خصوص دادخواست مطروحه دارند باید مستندات آن را تا قبل از جلسه رسیدگی آماده نمایند. خواهان دعوا باید اصل چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت را در جلسه رسیدگی همراه خود داشته باشد. دادگاه مستندات طرفین را بررسی می نماید و در صورتی که تشخیص دهد ادعای خواهان درست است و خوانده نیز دفاع موثری انجام ندهد حکم به پرداخت وجه چک صادر می نماید. و در صورتی که خواهان در دادخواست خسارت تاخیر تادیه را مطالبه کرده باشد خسارت تاخیر تادیه نیز از تاریخ صدور چک تا زمان اجرای حکم محاسبه و محکوم علیه مکلف به پرداخت آن می باشد.

نکته مهم در خصوص دعاوی مربوط به چک، نحوه دریافت خسارت تاخیر تادیه می باشد، چرا که بسیاری از افراد با صدور چک و امتیازی که صدور چک برای معامله با آنها می دهد سوء استفاده نموده و نسبت به پرداخت مبالغ خودداری می‌نمایند.

در این صورت از آنجایی که تورم در جامعه نیز بالاست اگر صادر کننده چک در قبال صدور چک کالا دریافت کرده باشد میتواند با نگه داشتن همان کالا و نظر به اینکه با وجود تورم قیمت کالا بالا میرود، سود هنگفتی به دست آورد اما با مطالبه تاخیر تادیه و مورد حکم قرار گرفتن آن جلوی این سوء استفاده از صادرکنندگان چک بلامحل گرفته شده است.

گروه وکلای مهراد طی همکاری با وکلای متخصص و با تجربه و کاردان که در زمینه دعاوی مربوط به چک تسلط کافی داشته و احاطه خاصی نسبت به قانون صدور چک دارند این تضمین را به شما می دهد که دعوای مطروحه را تا زمان حصول نتیجه به بهترین وجه ممکن پیگیری و هدایت نماید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 17 میانگین: 4.7]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه