ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری

روند کلی ثبت علامت تجاری

هر شخصی که اقدام به تولید کالایی می نماید حتماً قبل از تولید و در حین مراحل تولید به فکر فروش و نحوه فروش کالا می باشد. حتی اشخاصی که وارد کننده کالا می باشند نیز باید برای فروش کالای خود برنامه ریزی نمایند، ابتدا بازار را بررسی و ظرفیت آن را بسنجند و سپس با بازاریابی و مشورت با افراد متخصص راهکار های فروش کالای خود را پیدا نمایند.

یکی از راه کارهای مهم برای افزایش میزان فروش انجام تبلیغات می باشد از جمله تبلیغات در تلویزیون، تبلیغات رادیویی، تبلیغات در فضای مجازی و همچنین تبلیغات در سطح جامعه به صورت بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی.

.

 اهمیت ثبت برند

برای فروش کالا تمام موضوعاتی که در مورد آن صحبت کردیم از جمله تولید یا واردات و تبلیغات، جهت معرفی کالا به دیگران، فروشنده باید نامی از کالا به دیگران ارائه دهد. برای مثال فروشنده قطعه صنعتی لوازم خودرو علاوه بر اینکه به خریدار می گوید قصد فروش بلبرینگ را دارد باید نامی از قطعه خود به خریدار معرفی نماید تا این نام در ذهن خریدار باقی مانده و به این راحتی از یاد نرود.

انتخاب نام مناسب

بهتر است نامی که انتخاب می کنید به راحتی بر زبان جاری شده و ترجیحاً تک سیلابی یا یک کلمه ای باشد. اگر نام انتخاب شده دارای چند کلمه باشد میزان ماندگاری آن در ذهن افراد قطعاً کمتر خواهد بود. همانطور که امروزه نیز برند های معروف که در ذهن ما نقش بستند دارای اسم مناسب و ترجیحاً دارای لغت کم می باشند، که در تبلیغات نیز اینگونه اسامی را بهتر می توان تبلیغ کرد.

.

 

ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری

 

.

ثبت اسم تجاری لاتین

در صورتی که مالک کالا قصد داشته باشد اسم انگلیسی برای آن انتخاب کند، از آنجایی که ثبت‌نام تجاری به زبان خارجی در اداره ثبت علائم تجاری دارای ضوابط خاصی است، حتماً باید این شخص جهت ثبت اسم تجاری به زبان لاتین کارت بازرگانی داشته باشد و اسکن آنرا به ضمیمه اظهارنامه خود به اداره ثبت علائم تجاری تسلیم کند.

 البته تحت شرایط خاصی فرد از ارائه کارت بازرگانی معاف می شود که می توانید جهت ارائه توضیحات و مشورت در این زمینه با وکلای متخصص گروه تماس گرفته و ثبت نام خود را به ایشان بسپارید.

.

ارسال اظهارنامه علامت تجاری

قبل از اینکه فردی که مایل به ثبت نام تجاری برای کالای خود می باشد اقدام به ارسال اظهارنامه به اداره ثبت علائم تجاری نماید، باید کارتابلی را در سایت ثبت علائم تجاری برای خود ایجاد نماید.

در همین راستا از طریق سایت می تواند اقدام به ثبت نام نموده و اقرارنامه ای که پس از ثبت نام سایت در اختیار او قرار می‌دهد را به یکی از دفاتر اسناد رسمی برده و شناسه یکتا برای آن دریافت نماید. با ورود شناسه یکتا در سیستم ثبت علائم تجاری شخص می تواند اقدام به ارسال اظهارنامه نماید.

.

مندرجات اظهارنامه برند

در اظهارنامه ابتدا نام شخصی که قصد ثبت علامت را دارد تعیین می شود که این شخص می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. پس از آن درصد مالکیت باید تعیین شود که در صورتی که دو مالک برای یک اظهارنامه تعیین شود باید حتماً میزان مالکیت آنها مشخص شود که می تواند  به نسبت پنجاه پنجا یا نود و نه به یک باشد.

پس از آن مشخصات دقیق مالکین اظهارنامه از جمله نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، نام پدر، نشانی دقیق، شماره تلفن و ایمیل از آنها دریافت می‌شود.

سپس به توصیف علامت پرداخته می‌شود، از جمله این که علامت شامل حروف فارسی یا لاتین است، شامل چند کلمه است، دارای لوگو میباشد یا خیر؟ آیا علامت شامل حروف رنگی است یا خیر؟ همچنین معنی علامت و تلفظ آن به لاتین و توصیفات علامت در صورتی که شکل خاصی داشته باشد.

پس از طی این مراحل باید کالا یا کالاهای مد نظر صادر کننده اظهارنامه مشخص شود، که بسته به مجوزی که مالک علامت ارائه می دهد می تواند کالاهای مرتبط با آن مجوز را درخواست کند. بعد از این مراحل نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد،

پرداخت هزینه اظهارنامه که معمولاً بین ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان می باشد، اظهارنامه های ارسالی به نوبت در کارتابل قرار گرفته تا کارشناس اولیه در خصوص نام انتخابی و عدم تعارض آن با دیگر نام ها اظهار نظر نماید. در صورتی که مراحل رسیدگی به اظهارنامه در اداره تمام شد آگهی تقاضای علامت تجاری صادر می شود.

وکلای متخصص گروه وکلای مهراد که دارای تجربه و سابقه درخشانی در زمینه ثبت علائم تجاری و همچنین ثبت لوگو و طرح صنعتی میباشند در کوتاهترین زمان و با صرف کمترین هزینه، علامت تجاری مد نظر شما را به ثبت خواهند رساند

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 15 میانگین: 4.5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:,

دیدگاه