تخلیه سرقفلی-وکیل دعاوی تخلیه

تخلیه سرقفلی-وکیل دعاوی تخلیه

موارد تخلیه سرقفلی

موضوع تخلیه سرقفلی امری بسیار فنی و تخصصی میباشد که باید توسط وکیل دادگستری با دقت و مطالعه صورت پذیرد. املاکی که اجاره آنها مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ می باشند پس از پایان مدت اجاره، مستاجر ملزم به تخلیه ملک نبوده و می تواند تا زمانی که حقوقی دریافت کرده است در ملک باقی بماند. اما فلسفه این کار چیست و چرا قانون‌گذار چنین حقی را برای مستاجرین قائل شده است؟
متاسفانه در زمانی که قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ در حال تصویب بوده است قانونگذاران تفاوتی بین موضوع حق کسب و پیشه و تجارت با سرقفلی قائل نشده و این دو مفهوم را یکی تلقی کرده اند. حق کسب و پیشه و تجارت ناشی از حضور مستاجر در ملک و ارتقای وضعیت ملک از لحاظ جذب مشتری و کیفیت ارائه خدمات می باشد. در واقع مستاجری که در ملک فعالیتی چندین ساله داشته و از اقدامات او مشتریان زیادی به آن مغازه جذب شده‌اند در صورتی که سر سال مالک تخلیه وی را بخواهد چون این امتیاز برای مغازه توسط فعالیت او ایجاد شده عدم پرداخت هزینه ای بابت این موضوع بر خلاف عدالت و انصاف می‌باشد.
از همین رو مالک ملزم می باشد که در صورت جذب مشتری به واسطه فعالیت مستاجر، در زمان تخلیه ملک حق کسب و پیشه و تجارت را به او بپردازد.

ماهیت سرقفلی

برخلاف حق کسب و پیشه و تجارت که ناشی از فعالیت مستاجر در ملک می باشد سرقفلی زمانی باید به مستاجر پرداخت شود که در ابتدای موعد اجاره این مبلغ از او گرفته شده باشد، اما مستاجری که هزینه‌ای بابت سرقفلی پرداخت ننموده و صرفاً در ملکی باقی مانده و سر سال و پس از اتمام مورد اجاره ملک را تخلیه نمیکند مستحق دریافت مبلغی تحت عنوان سرقفلی نمی باشد. اما در آن زمان بدون توجه به این مطلب، تمامی املاکی را که در اجاره بوده است مشمول این مقرره دانسته و موجرین را ملزم کرده اند که در زمان تخلیه مستاجر، باید سرقفلی به او بپردازند. از همین روموجرین نیز تمایل چندانی برای اجاره دادن املاک خود نداشتند اما به هر حال این حق به موجب همین قانون برای مستاجرین ایجاد شده و کماکان نیز مستاجرینی که قراردادهای اجاره آنها مشمول سال ۱۳۵۶ می باشد برای تخلیه ملک می توانند تقاضای پرداخت سرقفلی توسط موجر نمایند.

.

تخلیه سرقفلی
تخلیه سرقفلی
.

راه های تخلیه سرقفلی توسط وکیل دادگستری

همان طور که قانونگذار در قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶ موجرین را ملزم به پرداخت سرقفلی در زمان تخلیه مورد اجاره توسط مستاجر نموده، مواردی را نیز پیش بینی کرده است که در صورت تحقق این موارد موجر ملزم به پرداخت سرقفلی نبوده و یا باید بخشی از سرقفلی را به مستاجر پرداخت نماید. احاطه بر قوانین روابط موجر و مستاجر باعث می شود که وکیل دادگستری جهت تخلیه سرقفلی بتواند با توجه به شرایط موجود از هر کدام از این روشها به درستی استفاده نموده و جلوی تضییع حقوق موکل خود چه مستاجر باشد و چه موجر را بگیرد. برای مثال یکی از مواردی که امکان تخلیه سرقفلی وجود دارد این است که مستاجر نیاز به کسب و کار داشته و بخواهد از محل مورد اجاره خود جهت ایجاد شغل و کسب و کار برای خود استفاده نمایند.
مورد دیگر این است که مستاجر در ملک بوده و موجر جهت سکونت خود یا پدر و مادر و همسر و فرزندان خود محل دیگری را نداشته و نیاز به تخلیه سرقفلی جهت سکونت خود داشته باشد. البته احراز هر کدام از این شرایط با دادگاه می باشد و موجر باید اثبات نماید که این شرایط ایجاد شده و نیازمند فروش یا تخلیه سرقفلی می باشد.

چرا باید تخلیه سرقفلی توسط وکیل صورت بگیرد؟

سرقفلی های تعیین شده امروزه قیمت های سرسام آور پیدا کرده و مخصوصاً اگر ملک مورد اجاره در محل‌های پر رفت و آمد بازار واقع شده باشد پرداخت سرقفلی آن به مستاجر جهت تخلیه از توان مالی بسیاری از موجرین خارج بوده و همچنین اثبات موجبی برای تخلیه سرقفلی حتی با پرداخت مبلغ امری بسیار سنگین می باشد. اما از آنجایی که نتیجه این دعاوی می‌تواند میلیاردها تومان به ضرر شما چه در مقام موجر و چه مستاجر تمام شود قطعاً باید پیگیری کار خود را به وکیل متخصص جهت تخلیه سرقفلی بسپارید. وکلایی که اختصاصاً در این زمینه وکالت نموده و دارای تجربه و دانش کافی جهت پیگیری پرونده داشته و تلاش کافی برای اخذ نتیجه مطلوب را انجام دهند. در صورتی که کوچکترین اشتباهی در طرح دادخواست و یا در جلسات رسیدگی صورت پذیرد و دعوای مطروحه از جانب شما رد شود دیگر اقامه دعوا به همین سبب ممکن نبوده و این مسئله می‌تواند موجب تضییع حق شما شود. لذا توصیه ما به شما این است که حتماً دعوای مربوط به سرقفلی خود را چه در مقام مستاجر و چه در مقام موجر به وکیل متخصص در این زمینه بسپارید و حتماً از مشاوره حقوقی وکلای با تجربه نیز بهره گیری نمایید.
گروه وکلای مهراد این افتخار را دارد که ضمن همکاری با وکلای متخصص و با تجربه امکان پیگیری مجدانه دعوا و اخذ نتیجه مطلوب برای شما را فراهم آورده و کارنامه درخشانی را در زمینه دعاوی مربوط به سرقفلی و سایر دعاوی ناشی از عقد اجاره از جمله دستور تخلیه و حکم تخلیه و مطالبه اجور معوقه و سایر موارد به دست آورده است.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 19 میانگین: 4.9]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه