دادخواست مطالبه وجه سفته

دادخواست مطالبه وجه سفته

نحوه نگارش دادخواست مطالبه وجه سفته

پس از توضیحات مختصر در خصوص سفته و ماهیت آن سوالی پیش می آید که نحوه طرح دادخواست مطالبه وجه سفته به چه صورت میباشد؟

گفتیم که طرفین سفته صادرکننده، دارنده و ظهر نویس می توانند باشند برای مثال شخصی جهت خرید یک تن سنگ مبلغ ۴۰ میلیون تومان سفته به فروشنده می دهد، فروشنده سنگ ها نیز جهت خرید دستگاه برش سنگ سفته دریافتی را پشت نویسی کرده و به فروشنده دستگاه می‌دهد در زمان مندرج روی سفته فروشنده دستگاه به صادر کننده سفته که همان خریدار سنگ از ظهر نویس بوده است مراجعه می نماید اما صادرکننده از پرداخت وجه امتناع نموده و مدعی می باشد که مبلغ لازم جهت پرداخت را ندارد در اینجا تکلیف و وظیفه دارنده چه می باشد؟

 

اولین اقدام دارنده سفته

دارنده سفته در اولین اقدام در صورتی که بخواهد علیه ظهرنویس که همان خریدار دستگاه بوده است نیز طرح دعوا کند باید ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ مندرج روی سفته واخواست سفته را به عمل آورد، در تهران اداره مربوط به واخواست سفته در ساختمان مجتمع قضایی ولیعصر واقع شده است و دو درصد از مبلغ مندرج روی سفته را جهت واخواست از دارنده مطالبه می نماید، در صورتی که دارنده ظرف مدت مقرر واخواست سفته را انجام ندهد دیگر نمی‌تواند علیه ظهرنویس که همان بدهکار اصلی به او یعنی خریدار دستگاه بوده است طرح دعوا کند.

 

واخواست چیست؟

خیلی ها این سوال در ذهنشان پیش می آید که اصلاً واخواست به چه مفهومی می باشد و چه خاصیتی دارد همانطور که پیشتر اشاره کردیم در خصوص سفته قانونگذار در قانون تجارت تنها در سه ماده بحث را مطرح نموده است و در خصوص دیگر مطالب به مواد مصوب برای برات ارجاع داده است. در برات زمانی که دارنده به برات گیر مراجعه می‌نماید و از پرداخت مبلغ  امتناع نموده و یا برات را قبول نمی کند دارنده سفته موظف است اعتراض عدم تادیه به عمل آورد، در برات اعتراض به عدم تادیه همان واخواست نامیده می شود با این تفاوت که واخواست می بایست توسط مراجع مشخصی که ذکر کردیم انجام شود.

 

مزایای واخواست سفته ظرف مهلت معین

در خصوص مزایای واخواست لازم به ذکر است در شرایط خاصی است که واخواست کاربرد داشته و پرداخت دو درصد مبلغ سفته جهت واخواست از نظر اقتصادی توجیه دارد برای مثال در موضوع مطروحه که میزان سفته ۴۰ میلیون تومان است مبلغی که جهت واخواست باید تقدیم شود ۸۰۰ هزار تومان می باشد و دارنده سفته با این کار دو مزیت را به دست می آورد:

 

1- با واخواست سفته در موعد معین میتواند علیه ظهرنویس و صادر کننده طرح دعوا نماید یعنی هر دو نفر را طی یک دادخواست طرف دعوا قرار می دهد و مسئولیت ایشان نیز تضامنی خواهد بود یعنی هر کدام بابت کل مبلغ سفته مسئولیت پرداخت دارند.

 

2- در صورت واخواست سفته در موعد معین برای تامین خواسته نیازی به پرداخت خسارت احتمالی که معمولاً ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ خواسته می باشد وجود ندارد.

 

آیا واخواست سفته مقرون به صرفه میباشد؟

دارنده سفته قبل از اینکه سفته را واخواست کند بهتر است با یک وکیل دادگستری مشورت نموده و مزایا و معایب واخواست را از ایشان پرس و جو نماید همانطور که گفتیم انجام واخواست سفته ۲ درصد هزینه برای دارنده دارد اما در مقابل دو مزیت مهم به دارنده می دهد فلذا دارنده در ابتدا باید جستجو کند آیا صادر کننده سفته و یا ظهر نویس  اموالی دارند که قابل توقیف باشد یا خیر؟ اگر ایشان اطمینان دارد و یا درصد زیادی احتمال می‌دهد که هر کدام از دارنده و ظهر نویس ممکن است دارای مالی باشد که قابل توقیف می باشد بهتر است در اسرع وقت عملیات واخواست را انجام داده تا بتواند در کوتاه ترین زمان تامین خواسته نموده و آن اموال  را توقیف نماید اما در صورتی که ایشان اطمینان دارد که صادر کننده و یا ظهرنویس فاقد اموال می باشد انجام واخواست مقرون به صرفه نمی باشد.

از طرف دیگر اگر سفته ظهر نویس دارد دارنده برای این که بتواند علیه ظهرنویس نیز طرح دعوا نماید باید سفته را واخواست کند اما از آنجا که به ندرت پیش می آید سفته ظهرنویس داشته باشد از این منظر انجام واخواست توجیه اقتصادی ندارد برخلاف آن که بسیاری از وکلای دادگستری تصور می کنند دارنده حتماً باید سفته را واخواست نماید در خصوص این موضوع بهتر است که دارنده سفته با وکیل پایه یک دادگستری که تجربه کافی در خصوص دعوای مطالبه وجه سفته را دارد مشورت نموده و انجام کار خود را به وی بسپارد.

 

نگارش دادخواست

در دادخواست سفته خواهان می شود دارنده سفته و یا قائم مقام او و خوانده می تواند ظهرنویس یا ظهر نویسان در صورتی که سفته واخواست شده باشد و همچنین صادر کننده سفته در هر حالتی باشد. خواسته نیز مطالبه وجه سفته خواهد بود و ادله و مدارک نیز اصل سفته ها و در صورت انجام عملیات واخواست برگه مربوطه می باشد. متن دادخواست نیز بسته به اتفاقی که بین دارنده و صادر کننده سفته افتاده است متغیر خواهد بود.

دادخواست مطالبه وجه سفته از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می شود و پس از آن به دادگاه محل اقامت خوانده ارسال می گردد پس از ارجاع پرونده به دادگاه مربوطه درصورتی که دادخواست نقصی نداشته باشد تعیین وقت انجام شده و پس از برگزاری جلسه دادرسی که معمولاً در یک جلسه این موضوع خاتمه می یابد رای دادگاه صادر شده و اگر محکوم علیه اعتراض تجدیدنظرخواهی به رای نکند رای صادره قابل اجرا خواهد بود. درخصوص مرحله اجرا نیز همانطور که در مقالات مربوط به مرحله اجرای چک “مطالعه مقاله اجرا چک بلامحل” اشاره نمودیم روند اجرا به ترتیب انجام خواهد شد.

اعطای وکالت جهت مطالبه وجه سفته

در خصوص انتخاب وکیل دادگستری جهت مطالبه وجه سفته لازم به ذکر است حتماً باید با شخصی که حداقل تجربه وکالت در ۱۰ پرونده مطالبه وجه سفته داشته است مشورت نمایید و کار خود را به وی بسپارید چراکه در صورت عدم دانش و تجربه کافی پیروزی در دعوای مطالبه وجه سفته نیز می تواند ناممکن باشد. گروه وکلای مهراد با داشتن وکلای پایه یک دادگستری که هر کدام تجربه چندین سال در خصوص وکالت در دعاوی مطالبه وجه دارند می تواند پرونده شما را در بهترین شرایط و با صرف کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان به نتیجه مطلوب خود برساند جهت آشنایی با این گروه می توانید دیگر مطالب مندرج در سایت را مطالعه نموده و با مراجعه به دفتر گروه و صحبت با وکلای آن از تجربه و مهارت ایشان اطمینان خاطر حاصل نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 12 میانگین: 4.8]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه