اعسار از پرداخت محکوم به

اعسار از پرداخت محکوم به

دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

آیا شخصی که به موجب حکم دادگاه محکوم به پرداخت مبلغی به خواهان دعوا شده می‌تواند نسبت به پرداخت مبلغ دادخواست اعسار مطرح کند یا خیر؟

قانون آیین دادرسی مدنی در بخش اعسار از پرداخت هزینه دادرسی که پس از موضوع داوری به آن پرداخته صرفاً به موضوع اعسار از پرداخت هزینه‌های مربوط به دادرسی اشاره نموده. تا زمان تصویب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی از مواد قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به موضوع اعسار از پرداخت محکوم به نیز استفاده می شد، قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی پس از تصویب این قانون در سال ۱۳۹۴ از آنجایی که قانونگذار در مواد اولیه این قانون به موضوع اعسار از پرداخت محکوم به و تعریف معسر پرداخته است آرای صادره از دادگاه نیز به استناد همین مواد صادر می‌گردد.

 طرح مسئله

ممکن است خواهان دادخواست مطالبه وجه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان علیه خوانده مطرح نماید، پس از تشکیل جلسه رسیدگی و بررسی ادعای خواهان و خوانده دادگاه بدوی حکم به پرداخت مبلغ مذکور علیه خواهان صادر نماید، در صورتی که خواهان نسبت به پرداخت مبلغ محکوم به ادعای اعسار داشته باشد می بایست پس از قطعی شدن رای صادره دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به را از طریق دفاتر خدمات قضایی ارسال نماید. دادگاه بدوی نیز با بررسی ادله ارائه شده از جانب خواهان نسبت به دادخواست مطروحه اتخاذ تصمیم می نماید، در صورتی که دادگاه خواسته خواهان اعسار را نپذیرد آیا میتواند نسبت به رای صادره تجدید نظر خواهی به عمل آورد یا خیر؟

 پاسخ

در جواب به این پرسش باید گفت از آنجایی که این حکم علی رغم تصور عامه مردم که چنین فکر می‌کنند که با توجه به اینکه دوبار، از دادگاه بدوی رای صادر شده قابلیت تجدید نظر در خصوص رد دعوای اعسار آنها وجود ندارد، قابل تجدید نظر خواهی می باشد و خواهان اعسار باید ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای صادره در صورتی که به آن اعتراض دارد مراتب تجدیدنظرخواهی خود را اعلام نماید.

.

 

 

.

نمونه دادخواست  تجدیدنظرخواهی از رد دعوای اعسار

ریاست و مستشاران محترم دادگاه تجدید نظر

ضمن عرض سلام

احتراما اینجانب ….. بدین وسیله مراتب اعتراض خود نسبت به دادنامه شماره ….. صادره از شعبه …. مورخ ….. را که در تاریخ ….  به اینجانب ابلاغ گردیده در بقای مهلت قانونی به استحضار می رساند.

پس از صدور رای از دادگاه محترم و ابلاغ آن به اینجانب بنده مطابق با قانون لیستی از اموال خود را به دادگاه ارائه نمودم، همانطور که در لیست مذکور آورده‌ام دارایی مشخصی حتی در حد مستثنیات دین نیز ندارم و ادعای خواهان اصلی پرونده نیز بدون توجه به دفاعیات اینجانب و بر خلاف قانون منتهی به صدور رای به نفع ایشان گردیده است.

اینجانب در اثبات ادعای اعسار خود مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و همچنین آیین دادرسی مدنی دو شاهد مرد را که اطلاع کافی از وضعیت معیشت بنده و گذران زندگی اینجانب داشتند در شعبه حاضر نمودم و ایشان پس از اتیان سوگند، به درستی اطلاعاتی را که قاضی محترم شعبه از ایشان پرسیدند به صورت مکتوب ارائه دادند. همانطور که در دادگاه بدوی ذکر کردم بنده درآمد قابل توجهی برای گذران زندگی خود نیز ندارم و پرداخت مبلغ محکوم به نیز به صورت یکجا از عهده اینجانب خارج می باشد.

 شهود بنده نیز در دادگاه این حقیقت را گفته و تمامی ضوابط و قواعد مربوط به رسیدگی خواسته اعسار در جلسه رسیدگی بدوی رعایت گردید. اما با این وجود متاسفانه قاضی محترم شعبه بدون توجه به شهود تعرفه شده به دادگاه و اظهارات اینجانب و بدون اینکه استدلال قابل توجهی در رای صادره ذکر کرده باشند اقدام به رد دعوا نمودند.

قابل توجه است که ایشان در رای صادره اصل را بر ملائت و دارایی بنده قرار داده اند و این در صورتی می باشد که برابر با نص صریح ماده ۷ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اصل بر اعسار بنده می باشد و همانطور که قانونگذار اشاره کرده هرگاه خوانده دعوای اعسار نتواند ملائت فعلی یا سابق خواهان را اثبات نماید یا ملائت فعلی یا سابق خواهان نزد قاضی محترم شعبه محرز نباشد ادعای اعسار با سوگند خواهان باید پذیرفته شود.

در همین راستا قابل ذکر است خوانده دعوای اعسار هیچ سند و مدرکی دال بر ملائت اینجانب به شعبه ارائه نداده و هیچ دفاع موثری هم به عمل نیامد، چرا که خود او نیز می‌داند پرداخت یکجای مبلغ محکوم به از عهده اینجانب خارج است اما با این وجود و علیرغم اینکه شهود بنده پس از اتیان سوگند شهادت بر عدم ملائت بنده داده و اینجانب نیز موکداً در دادگاه اصرار داشتم که توان مالی کافی برای پرداخت یکجای مبلغ محکوم به ندارم و حتی از پس تامین مخارج زندگی شخصی خود نیز برنمی آیم اما قاضی محترم دادگاه بدوی به عرایض اینجانب و شهود بنده توجه ننموده و بدون استدلال مشخصی خواسته بنده را رد نموده است.

لذا از آن مقام محترم تقاضا دارم با بررسی دقیق اوراق مندرج در پرونده و مطالعه شهادت شهود و صورت جلسه دادگاه بدوی حکم صادره را نقض و رای بر قبول اعسار اینجانب صادر نمایید.

مدیریت دعوای اعسار از هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت محکوم به امری بسیار اساسی و مهم می باشد و هر وکیل دادگستری قطعا در طول کار خود با این دعوا مواجه میشود. چرا که در صورت پذیرفته نشدن این دعوا ممکن است سال‌های سال شخصی که واقعاً توان پرداخت مبلغ محکوم به را ندارد درگیر مشکلات عدیده‌ای شود.

گروه وکلای مهراد این تضمین را به شما عزیزان می‌دهد که نهایت تلاش خود را جهت اثبات ادعای اعسار شما در محکمه بدوی یا تجدید نظر به کار خواهد گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 12 میانگین: 4.8]

مقالات مرتبط

برچسب ها:,

دیدگاه