اجرا گذاشتن سفته

اجرا گذاشتن سفته

سریع ترین راه اجرا گذاشتن سفته

بر خلاف موضوع چک اجرا گذاشتن سفته راه های متعددی نداشته و فقط از طریق مرجع حقوقی امکان مطالبه وجه سفته وجود دارد. اما سوالاتی در این خصوص به ذهن خطور می کند، اینکه چه میزان هزینه برای اجرای سفته لازم است؟ واخواست سفته به چه معنایی می باشد؟ تامین خواسته برای سفته به چه صورت انجام میگیرد؟
معمولاً هنگامی که مردم با اصطلاحی حقوقی مواجه می شوند با توجه به عدم اطلاع و آگاهی کافی از آن عنوان از طریق مراجع غیر رسمی به دنبال یافتن معنای آن در فضای مجازی می باشند و از آنجایی که ممکن است نگارنده های مطالب اطلاعات به روزی نداشته باشند و یا مطالبی که در فضای مجازی قرار داده شده است مربوط به زمان گذشته باشد ممکن است باعث سردرگمی مطالعه کنندگان این مطالب باشد.

اجرا گذاشتن سفته
اجرا گذاشتن سفته

واخواست سفته به چه معنایی میباشد؟

دارندگان سفته بسته به اینکه نحوه پرداخت آن به چه صورتی باشد در مهلت تعیین شده به صادر کننده مراجعه مینمایند، در صورتیکه صادر کننده در زمان مراجعه از پرداخت مبلغ خودداری نماید دارنده سفته میتواند ظرف مدت ده روز نسبت به واخواست اقدام نماید.
اما واخواست چیست و از طریق چه مرجعی امکان صدور واخواست وجود دارد؟
واخواست سفته در واقع عملیاتی همانند برگشت زدن چک میباشد. در واقع همانطور که دارنده چک در زمانی که با حساب خالی مواجه میشود اقدام به برگشت زدن چک و صدور گواهی عدم پرداخت از بانک مینماید. دارنده سفته نیز در زمانی که در موعد معین شده وجه خود را دریافت نکند میتواند با مراجعه به مرجع ذیصلاح نسبت به واخواست سفته اقدام نماید.
در تهران محل صدور واخواست برای سفته در مجتمع قضایی ولیعصر وجود دارد و عملیات واخواست نیز به این معناست که دارنده سفته با مراجعه به محل صالح و تقدیم سفته، اعلام میکند که صادر کننده نسبت به پرداخت وجه اقدام ننموده و مرجع مربوطه نیز بر همین اساس اقدام به صدور واخواست مینماید.

هزینه واخواست سفته چه میزان میباشد؟

هزینه دریافتی توسط مرجع صالح جهت واخواست سفته دو درصد از کل مبلغ سفته میباشد. یعنی اگر دارنده، چندین فقره سفته جمعا به مبلغ یک صد میلیون تومان در دست داشته باشد برای واخواست سفته باید دو میلیون تومان هزینه بپردازد. که این هزینه ابتدای امر باید پرداخت شود.

مزایای واخواست سفته چیست؟

ممکن است این سوال مطرح شود، دارنده ای که میتواند از طریق مراجع قضایی بدون پرداخت هزینه واخواست و صرفا با پرداخت هزینه دادرسی معین نسبت به سفته های خود اقدام کند چه لزومی دارد که سفته های خود را واخواست نموده و متحمل هزینه بیشتر شود؟
در پاسخ باید گفت، واخواست سفته این امکان را به دارنده آن می‌دهد که بدون پرداخت هزینه‌ای بتواند تامین خواسته نماید. در صورتی که دارنده، سفته را ظرف مهلت ۱۰ روز واخواست کند در زمان طرح دعوای مطالبه وجه سفته می تواند بدون اینکه خسارت احتمالی به دادگاه بسپارد اموال صادر کننده سفته را شناسایی نموده و توقیف نماید. از همین رو  در صورتی که دارنده مطمئن باشد صادرکننده سفته دارای اموال می باشد بهتر است ابتدا نسبت به واخواست سفته اقدام نماید و پس از آن دادخواست مطالبه وجه سفته و تامین خواسته را مطرح کند. اما در صورتیکه دارنده نسبت به واخواست اقدام نکند و قصد توقیف اموال و تامین خواسته را داشته باشد باید ابتدا مبلغی را به عنوان خسارت احتمالی به صندوق دادگستری بسپارد، که این مبلغ معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از اصل خواسته میباشد، یعنی اگر فردی ۲۰۰ میلیون تومان سفته از شخص دیگر در دست داشته باشد و بخواهد قبل از طرح دادخواست تامین خواسته نموده و اموال صادرکننده را توقیف کند باید ۲۰ تا ۴۰ میلیون به صندوق دادگستری بابت خسارت احتمالی بسپارد. اما در صورتی که سفته را قبل از آن واخواست نموده باشد با پرداخت ۴ میلیون تومان، دیگر نیازی به سپردن مبلغ 20 تا 40 میلیون تومان ندارد.
موضوعات مطرح در خصوص دعوی مطالبه وجه از جمله مطالبه وجه سفته یا چک یا مطالبه وجه به استناد سند رسمی یا عادی که توسط وکیل صورت بگیرد با توجه به شناخت وکیل دادگستری از قانون و مواردی که می‌توان به استناد آنها میزان هزینه‌ها را به حداقل رساند وصول وجه را در کوتاه ترین مدت ممکن نمود، بهتر است که پیگیری کار توسط وکیل متخصص در این زمینه انجام شود چه در مرحله رسیدگی در دادگاه و چه در مرحله اجرای حکم.
گروه وکلای مهراد این افتخار را دارد که ضمن همکاری با چندین وکیل پایه یک دادگستری که دارای تخصص در زمینه دعاوی حقوقی ازجمله مطالبه وجه چک و اجرا گذاشتن چک و اجرا گذاشتن سفته و مطالبه وجه دارند این امکان را برای شما فراهم نموده است که با صرف کمترین هزینه و در کوتاهترین مدت به نتیجه مطلوب خود رسیده و وجوهی را که مدت زیادی در جهت کسب آنها تلاش نموده اید به دست آورید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 27 میانگین: 4.8]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه