اجرای سفته توسط وکیل دادگستری

اجرای سفته توسط وکیل دادگستری

اجرای سفته در کوتاه ترین زمان

سفته سند تعهد آور می باشد که صادر کننده آن با پر کردن مفاد مندرج در آن متعهد می شود مبلغ مشخصی را در تاریخ تعیین شده در آن به دارنده بپردازد. اجرای سفته توسط وکیل دادگستری به این شکل می باشد که در صورتی که دارنده سفته در تاریخ مشخص شده در سفته موفق به دریافت مبلغ مندرج در آن به صادرکننده نشود می‌تواند با واخواست نمودن سفته و در صورت عدم تمایل بدون واخواست و با طرح دادخواست مطالبه وجه سفته اقدام مقتضی جهت وصول وجه آن بنماید.

.

اجرا گذاشتن سفته
اجرا گذاشتن سفته

.

شرایط و مزایای واخواست سفته را در مطلب “اجرا گذاشتن سفته” بیان نمودیم، اما موضوعی که قصد پرداختن به آن را داریم این است که روند رسیدگی به دعوای مطالبه وجه سفته و اجرا گذاشتن سفته به چه طریقی می باشد؟ در شروع دعاوی حقوقی و مخصوصاً دعاوی مربوط به مطالبه وجه معمولاً خواهان ابتدای امر در صدد توقیف اموال صادر کننده سند می باشد که می‌تواند با درخواست تامین خواسته نسبت به توقیف اموال اقدام کند.

تامین خواسته سفته

در صورتی که شما نیز دارنده سفته می باشید و در تاریخ مندرج در آن صادر کننده اقدام به پرداخت وجه ننموده می توانید ابتدای امر درخواست تامین خواسته از دادگاه داشته باشید. پس از تقدیم دادخواست تامین خواسته دادگاه با بررسی دادخواست دستور واریز خسارت احتمالی به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ مورد مطالبه را صادر می‌کند. یعنی اگر شما دارنده ۱۰۰ میلیون سفته باشید باید در ابتدای امر برای توقیف اموال صادرکننده مبلغی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان به صندوق دادگستری به عنوان خسارت احتمالی بسپارید تا در صورتی که  دعوای شما به نتیجه نرسید خسارت وارده بر صادر کننده سفته از محل همین مبلغ تامین گردد. در صورتیکه سفته را واخواست نموده باشید دیگر نیازی به سپردن این مبلغ نبوده و به استناد بند ج ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی توقیف اموال بدون نیاز به سپردن وجه انجام خواهد شد.

روند رسیدگی به دعوای مطالبه وجه سفته

پس از اینکه تصمیم گیری در خصوص تامین خواسته صورت پذیرفت دادگاه به خوانده ابلاغ جهت حضور در جلسه رسیدگی صادر می نماید. پس از استماع دفاعیات خوانده و ادعای خواهان در صورتی که نیازی به انجام کارشناسی نباشد دادگاه بر اساس قانون موظف است که ظرف یک هفته رای صادر کند. که البته با توجه به حجم بالای پرونده های ارجاعی به محاکم این مدت در اکثر موارد بسیار بیشتر از یک هفته خواهد بود. پس از صدور رای در صورتی که خوانده در دعوا حضور نداشته باشد و یا لایحه دفاعی تسلیم نکرده باشد و یا ابلاغ واقعی به وی صورت نگرفته باشد اصطلاحاً رای غیابی بوده و امکان واخواهی وجود دارد. به این نحو که خوانده می تواند با تقدیم دادخواست واخواهی به علت عدم حضور خود در جلسه اول تقاضای رسیدگی مجدد در همان دادگاه را بنماید و در صورتی که رای غیابی نباشد خوانده یا خواهان می توانند ظرف مدت ۲۰ روز از رای صادره تجدید نظر خواهی بعمل آورند. در صورتی که از رای صادره تجدید نظر خواهی یا واخواهی صورت نگیرد قطعی شده و پرونده آماده صدور اجراییه می شود. در این شرایط خواهان می تواند از دادگاه تقاضای صدور اجراییه نماید.

اجرای حکم مطالبه وجه سفته

پس از درخواست خواهان جهت صدور اجراییه مدیر دفتر شعبه اجراییه را صادر و به خوانده ابلاغ می نماید و به او ده روز مهلت جهت معرفی اموال خود داده می شود. در صورتی که خوانده ظرف این مدت اقدام به معرفی اموال جهت پرداخت بدهی خود نکند با درخواست خواهان پرونده اجرایی تشکیل شده و به واحد اجرای احکام ارسال میشود.
واحد اجرای احکام مدنی پس از دریافت پرونده به درخواست خواهان استعلاماتی را در خصوص اموال محکوم علیه بعمل می آورد.
یک استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک استان یا کل کشور. در صورتی که محکوم علیه هرگونه مال غیر منقول اعم از زمین، آپارتمان، مغازه و خانه به نام خود داشته باشد بر اساس این استعلام لیست اموال ارائه شده و توقیف می گردد.
دو استعلام از پلیس راهور. طی این استعلام هرگونه وسیله نقلیه اعم از خودرو، موتور سیکلت، کامیون، تریلی، تراکتور، لودر و غیره استعلام شده و توقیف می گردد.
سه استعلام از سازمان بورس یا اداره ثبت شرکت ها. در صورتی که محکوم علیه دارای سهام در هر شرکتی باشد طی استعلام از سازمان بورس سهام ایشان نیز توقیف خواهد شد.
چهار استعلام از بانک مرکزی. با این استعلام هر حسابی که به نام محکوم علیه باشد توقیف و به اندازه مبلغ محکوم به از این حسابها تملیک خواهد شد.
پنج استعلام از اپراتورهای تلفن همراه. با این استعلام نیز در صورتی که خط موبایلی به نام محکوم علیه باشد قطع شده و توقیف خواهد شد. در صورتی که هیچ مالی به نام محکوم علیه نباشد دستور جلب وی صادر شده و با جلب محکوم علیه به زندان رفته تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نماید.
گروه وکلای مهراد ضمن همکاری با وکلای با تجربه و متخصص دادگستری و چندین وکیل دادگستری که صرفاً در امور راجع به سفته و اجرا گذاشتن سفته فعالیت می نمایند این تضمین را به شما می دهد که در اسرع وقت و در کوتاهترین زمان و با صرف کمترین هزینه نتیجه مطلوب را برای شما به دست آورد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 19 میانگین: 4.8]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه