وکیل چک کیست و چه تفاوتی با سایر وکلا دارد؟

وکیل چک کیست و چه تفاوتی با سایر وکلا دارد؟

وکیل متخصص در دعاوی چک

وکیل چک شخصی است که به طور تخصصی پرونده های مربوط به چک های برگشتی اعم از شکایت چک بلامحل، مطالبه وجه چک و اجرا گذاشتن چک را انجام داده و رویه قضایی را به صورت تخصصی در خصوص دعاوی مذکور مسلط است. وی باید بر قوانین و مقررات مربوط به چک به صورت کامل  تسلط داشته باشد و جدیدترین آرا و نظرات مشورتی در این خصوص را بخواند. وکیل چک باید شرایط مذکور را دارا باشد تا بتواند موکل را به نتیجه مطلوب خود برسد. احاطه بر قوانین و مقررات مربوطه از این جهت حائز اهمیت است که موضوع چک از طرق  متفاوتی می تواند طرح دعوی شود. اگر طرح دعوی به درستی در این باب صورت نگیرد ممکن است شخص دچار چالش بیشتری شود.

برای مثال با توجه به قانون صدور چک چنانچه چک به منزله ضمانت صادر شده باشد و در سر رسید چک شخص دارنده به بانک برای دریافت وجه مراجعه نماید متصدی می بایست بدون در نظر گرفتن نوع توافقات فی مابین صادر کننده و دریافت کننده از هر بابت نسبت به پرداخت وجه چک اقدام نماید. و در صورتی که مبلغ مورد نظر در حساب صادر کننده موجود نباشد و یا به اندازه کافی نباشد دارنده میتواند نسبت به مبلغ موجود خواسته خود را برای دریافت آن مطرح نماید و نسبت به مابقی آن درخواست گواهی عدم پرداخت را از بانک مطالبه نماید. سابقا امکان گرفتن مبلغ موجود در بانک در قانون تصریح نشده بود و بعضا وکلا نیز از این اختیار بی اطلاع بودند، اما در صورتیکه وکیل دادگستری به صورت تخصصی در این زمینه کار کرده باشد بر تمامی جزئیات مشرف بوده و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری مینماید.

 

وکیل متخصص چک
وکیل متخصص چک

 

ضرورت حفظ اطلاعات موکل توسط وکیل چک

وجود اطلاعات محرمانه در پرونده‌های مربوط به چک بسیار زیاد است، از این رو یک وکیل چک باید بتواند تمام اطلاعات مربوط به پرونده و تمام جزئیات مهم و یا ساده را در نزد خود محفوظ نگه دارد و اسرار کاری پرونده را به هیچ عنوان به بیرون منتقل نکند. به دلیل وجود اطلاعات شخصی در دعاوی مربوط چک‌ برگشتی، وکیل باید تمام اطلاعات پرونده را نگهداری کرده و با بررسی اطلاعات موجود در آن به روشن شدن آن کمک کند. همچنین با شناسایی موارد خاص و حفظ آنها نزد خود، در دادگاه می‌تواند به راحتی از حق و حقوق موکل خود در پرونده‌های چک برگشتی استفاده کند. از آنجاییکه پرونده های ارجاعی مربوط به چک معمولا ناشی از مراودات تجاری موکلین میباشد و حفظ اطلاعات مربوط به این معاملات در برابر رقیبان از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا اخلاق حرفه ای و وظیفه کاری وکیل چک ایجاب میکند که نهایت دقت در حفظ اسرار موکل داشته باشد.

اهمیت تسلط بر جزئیات پرونده های چک

در پرونده‌های چک برگشتی، ممکن است مسائل بسیار پیچیده شود و وکیل چک باید بتواند به راحتی جزئیات یک پرونده را مانند پازل در کنار یکدیگر چیده و آنها را به صورت دقیق و با جزئیات کامل و بدون هیچ گونه کم و کاستی برای قاضی دادگاه مطرح کند. برای مثال در یکی از پرونده های ارجاعی گروه وکلای مهراد که با تلاش بسیار موفق به اخذ رای شدیم، مشتری شرکت جهت خرید کالا 5 فقره چک به نام شرکت صادر نموده بود، بدون اینکه مدیران شرکت اطلاع داشته باشند چک ها از شرکت خارج شده و به دست یکی از مشتریان دبگر افتاده بود. با بررسی های انجام شده مشخص شد یکی از کارمندان شرکت در قبال اخذ مبلغ چک ها را به مشتری دیگر داده و او هم با جعل مهر شرکت چک ها را به خود منتقل کرده بود، لذا در این زمان دو موضوع دیگر جهت رسیدگی و طرح دعوا پیش آمد. اول شکایت از کارمند متخلف به جرم خیانت در امانت و دوم شکایت جعل از فردی که مهر شرکت را جعل نموده بود، بر همین اساس ما توانستیم پس از اخذ حکم خیانت در امانت و جعل چک ها را از مشتری دیگر مسترد نماییم و دعوای مطالبه وجه چک علیه صادر کننده مطرح کنیم. لذا تسلط بر جزییات پرونده و تکیه بر نکات ریز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و دست قاضی رسیدگی کننده را برای صدور حکم باز بگذارند.

 

 

 

انتخاب روش مناسب جهت طرح دعوا، راه حل پیروزی

در پرونده‌های چک بلامحل، مسائل زیادی وجود دارد که وکیل باید این مسائل را با جداسازی و ساده‌ سازی هر چه بهتر، شناسایی کرده و با شفاف‌سازی مسائل موجود در دادگاه به قاضی کمک کند. همچنین وکیل باید بتواند مسائل را به راحتی روشن ساخته و از طرفین دعوی کاملا اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کند تا بتواند مطالبات هر دو طرف را بررسی کرده و بر اساس شواهد موجود به دادگاه برای تصمیم‌گیری کمک کند.

انتخاب روش مناسب مهمترین بخش در پرونده های چک میباشد. وکیل چک باید با توجه به خواسته موکل و شرایط صادر کننده چک بلامحل یکی از طرق وصول وجه چک را انتخاب کرده و همان راه را پیش ببرد. البته این بدان معنا نیست که فقط از یک طریق میتوان برای وصول وجه چک اقدام کرد، ممکن است بسته به شرایط صادر کننده چک، ممنوع الخروج کردن او اولویت داشته باشد، لذا در اینجا وکیل باید از بین چهار طریق وصول وجه چک سریعترین راه را برای ممنوع الخروج کردن صادر کننده انتخاب کند. همچنین ممکن است صادر کننده چک برگشتی قصد انتقال اموال خود را داشته باشد در این شرایط مناسب ترین گزینه راهی میباشد که وکیل بتواند از آن طریق حساب ها و اموال صادر کننده را توقیف کند. قطعا تشخیص سریعترین و بهترین راه نیاز به تجربه و دانش در این خصوص دارد که ناشی از تلاش وکیل چک در پرونده های ارجاعی میباشد. لذا شما میتوانید با تشریح موضوع و شرایط صادر کننده چک بلامحل در انتخاب راه صحیح از بین طرق وصول وجه چک به وکیل کمک نمایید.

 

رعایت قوانین دادگاه، ویژگی اصلی یک وکیل خوب

یک وکیل چک متخصص و باتجربه می‌تواند با صلابت تمام و بدون هیچ‌گونه دغدغه ای در دادگاه حاضر شود و یا بدون اینکه از احساسات اضافه در دادگاه استفاده کند، بر اساس مدارک و شواهد موجود در دادگاه اقدام به کار کند و از این طریق بتواند پرونده‌ را به نتیجه مطلوب برساند. از این رو وجود یک وکیل چک قانون‌مند در جلسه رسیدگی بسیار مهم و موثر است. عدم تسلط اشخاص عادی بر قوانین و مقررات و نظریات مشورتی و آرا وحدت رویه دیوان عالی کشور دور از ذهن نمیباشد و قابل ایراد نیست اما در صورتیکه وکیل از تصویب قانونی بی اطلاع باشد یا مواد مصوب آن قانون را مطالعه ننموده باشد نه تنها وجهه خود را خراب میکند بلکه میتواند منجر به ورود ضرر جبران ناپذیری به موکل شود.

برای مثال در پرونده های چک بلامحل که در محاکم کیفری مطرح می شوند برابر با قانون صدور چک در صورتی که متهم در هر کدام از مراحل رسیدگی و قبل از صدور حکم قطعی اصل مبلغ چک به انضمام خسارت تاخیر تادیه را به صندوق دادگستری بسپارد رسیدگی متوقف شده و پرونده مختومه می‌گردد. اگر وکیلی از این ماده بی اطلاع باشد و این امتیاز را به موکل خود که صادر کننده چک بلامحل است گوشزد نکند ممکن است باعث شود که موکل متحمل مجازات حبس برای چندین سال گردد.

 

داشتن تجربه کافی برای پیشبرد پرونده های چک

وکیل چک  متخصص باید با داشتن ویژگی‌های مختلف اقدام به دفاع از موکلین خود کند، داشتن تجربه و سواد علمی کامل برای پیروزی در یک دادگاه امری اجتناب ناپذیر است. با شناسایی مشخصات و اطلاعات لازم و همچنین وجود ماده ها و قوانین مختلف در پرونده‌های دادگاه، یک وکیل خوب باید به درستی تمام قوانین قابل استفاده در یک پرونده را بررسی کرده و با استناد به قوانین و آرا وحدت رویه موجود اقدام به حل مشکلات کند و یا با شناسایی مدارک معتبری در پرونده به ساده‌سازی آن در دادگاه کمک کند.

در واقع این وکیل است که می‌تواند با طرح مسائل و جزئیات که از مطالعه قوانین و مقررات و آرای وحدت رویه به آنها رسیده است مسیر حرکت پرونده را تغییر دهد. ممکن است ذهن قاضی رسیدگی‌کننده صرفاً یک قانون را مد نظر داشته باشد اما اگر وکیل چک تسلط کافی بر تمامی قوانین در این خصوص داشته باشد می تواند با معرفی و اشاره به مواد مندرج در سایر قوانین مسیر حرکت پرونده را به سمت و سویی که خود تشخیص می‌دهد برده و با همین کار رای مورد نظر خود را از دادگاه بگیرد.

دادخواست حقوقی مطالبه چک

 اگر پس از مدت شش ماه از تاریخ برگشت چک نسبت به طرح شکایت کیفری اقدام نشود تنها می توان تحت عنوان دادخواست حقوقی مطالبه وجه چک از مراجع قضایی خواستار الزام صادر کننده به پرداخت مبلغ شد.

به طور کلی پیگیری قضایی چک در صورت وجود شرایط ذیل تنها از حیث حقوقی قابل مطالبه می باشد:

۱- در صورتی که چک سفید امضاء باشد

۲- در صورتی که چک وعده دار باشد

۳- در صورتی که چک بابت ضمانت صادر شده باشد.

۴- در صورتی که دارنده با گذشت شش ماه از تاریخ صدور چک اقدامی برای طرح شکایت کیفری نکرده باشد.

اقدام از طریق مراجع کیفری

به دلایل متعددی از جمله سرعت روند رسیدگی، کم هزینه بودن و ضمانت اجرای قوی دارندگان چک اغلب طرح شکایت کیفری را برای وصول وجه چک انتخاب می نمایند. البته باید توجه داشت که این اقدام در مواردی که در ادامه مطلب خواهند آمد امکان پذیر نیست و شاکی با طرح آن به نتیجه نخواهد رسید.

در صورتی که چک دارای وعده باشد. چک باید به صورت نقد و بدون وعده صادر شود. زیرا چک باید همانند اسکناس وسیله پرداخت نقدی باشد. بنابراین اگر به فرض مثال، امروز چکی برای تاریخ فردا یا هفته یا ماه یا سال آینده صادر شود، صادرکننده چك مجازات كيفري نخواهد شد. زیرا این چک حقوقی است.

هرگاه چک بابت تضمین انجام تعهد یا تضمین انجام معاملهای صادر شده باشد.

هرگاه چک سفید امضا صادر شده باشد. یعنی اینکه صادر کننده بدون قید مبلغ، تاریخ و نام دارنده، فقط چک را امضا و ارایه کرده باشد.

در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده است. معمولا در این گونه موارد، دارنده چک، قبل از شکایت و قبل از مراجعه به بانک، مبادرت به درج تاریخ میکند. اما چنانچه در مرجع قضایی ثابت شود صادرکننده در هنگام صدور، تاریخ چک را ننوشته است صادرکننده مسئولیت کیفری نخواهد داشت.

هرگاه وصول وجه چک منوط به تحقق شرطی شده باشد. این شرط ممکن است در خود متن چک ذکر شده باشد یا آنکه بعدها بر اساس یک فقره قولنامه، صورتجلسه، شهادت شهود و غیره اثبات شود. به طور مثال خریدار اتومبیل، تمام یا قسمتی از مبلغ معامله را به صورت یک فقره چک صادر و در اختیار طلبکار (یعنی فروشنده) یا واسطه (بنگاه) بگذارد و شرط کند که تنها پس از انتقال سند در محضر، طلبکار حق داشته باشد به بانک مراجعه و وجه چک را وصول کند.

 هرگاه ثابت شود چک بابت معاملات نامشروع یا ربا (بهره) صادر شده است.

 هرگاه دارنده چک تا 6 ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند، یا ظرف 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت (یعنی برگشتی از بانک) شکایت نکند.

جمع بندی:

با وجود رواج چک در بین اشخاص، سالانه بخش زیادی از چک‌های صادر شده، تبدیل به چک برگشتی و چک بلامحل می‌شوند.

این امر در درجه اول ارتباط زیادی با عدم آگاهی از قوانین به ویژه قوانین جدید چک دارد و در درجه دوم، مشورت نکردن با کارشناسان و وکیل چک موجب مشکلات بیشتری در این حوزه شده است.

از این رو توصیه می‌شود، علاوه بر آشنایی بیشتر با قواعد و مقررات چک و نحوه صدور آن،در هنگام بروز مشکلات حقوقی از وکیل متخصص و آشنا با مسائل چک کمک بگیرید تا چالش‌های خود را کاهش داده و با اطمینان بیشتری امور حقوقی خود را پیگیری نمایید.

گروه وکلای مهراد با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی مربوط به امور چک می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 3 میانگین: 5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه