وکیل چک – وصول وجه چک

وکیل چک – وصول وجه چک

بهترین وکیل برای مطالبه وجه چک

با تغییر و اصلاح قانون صدور چک بسیاری از افرادی که با چک کار می کنند و کسب و کار خرید و فروش در بازار دارند با این سوال مواجه شده اند که اصلاح قانون صدور چک چه تغییری در بهبود وضعیت نظام اقتصادی ایجاد کرده و چه کمکی به دارندگان چک‌های بلامحل نموده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعاً قانونگذار با هدف ارتقای سلامت اقتصادی جامعه و جلوگیری از وقوع دعاوی ناشی از چک در راستای کاهش حجم پرونده‌های ارجاعی به دادگستری اقدام به اصلاح قانون صدور چک نموده است. وکلایی که در زمینه دعاوی مربوط به چک کار می کنند که اصطلاحاً به آنها وکیل چک گفته می شود قطعاً با اصلاحات جدید قانون صدور چک موافق بوده و این عمل را اقدامی مثبت در راستای بهبود وضعیت نظام اقتصادی و سلامت بازار و عرف تجاری می دانند.

 

اولین اقدام برای مطالبه وجه چک

در راستای وصول وجه چک در گام اول دارنده باید به بانک مراجعه نموده و گواهی عدم پرداخت دریافت نماید، در گواهی مذکور نام و مشخصات کامل صادر کننده چک بلامحل از جمله کد ملی، نشانی، نام پدر و همچنین نام و نام خانوادگی و دارنده چک درج می گردد.
در صورتی که حسابی که چک از آن صادر شده است خالی بوده یا با کسری وجه مواجه شود این موضوع باید در گواهی عدم پرداخت درج گردد و مبلغ چک و همچنین شماره حسابی که چک از آن صادر شده است در گواهی عدم پرداخت قید می گردد.

.

 

وکیل چک
وکیل چک

 

.

نکاتی که باید در گواهی عدم پرداخت به آنها توجه شود

1- ذکر کامل مشخصات صادر کننده و دارنده که همان برگشت زننده چک می باشد و همچنین شماره حسابی که چک از آن صادر شده.
2- تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت.
3- مطابقت شماره مندرج در چک با شماره مندرج در گواهی عدم پرداخت.
4- مهر و امضای شعبه صادر کننده گواهی عدم پرداخت ذیل برگه
5- درج کد رهگیری چک ذیل گواهی عدم پرداخت.
در خصوص کد رهگیری قابل ذکر است که قانونگذار با اصلاح قانون صدور چک بانک مرکزی را مکلف نموده است که برای هر فقره چک یک کد رهگیری تعریف نماید که در واقع همانطور که اشخاص با داشتن کد ملی هویت مشخصی پیدا نموده و قابل شناسایی می باشند چک‌های صادره از بانک نیز با داشتن این کد رهگیری قابلیت پیگیری در سامانه یکپارچه بانک مرکزی را داشته و با درج کد مذکور در سامانه آخرین وضعیت چک مشخص خواهد شد.

 

راههای اقدام جهت وصول وجه چک

از آنجایی که در نظام اقتصادی و عرف بازار چک پرکاربرد و اساسی جهت انجام معاملات می‌باشد و بیشتر معاملاتی که در نظام اقتصادی جامعه صورت می گیرد از طریق صدور چک انجام میشود لذا قانونگذار راه های متفاوتی را برای اقدام جهت وصول وجه چک پیش‌بینی کرده است. چرا که اگر تنها یک مسیر برای این اقدام وجود داشت قطعاً با حجم پرونده های بسیار مواجه شده و رسیدگی به دعاوی ناشی از صدور چک بلامحل بسیار طولانی می شد. راه های وصول وجه چک به طرق ذیل میباشد:

 

1- اقدام از طریق محاکم حقوقی

دارندگان چک‌های بلامحل می توانند از طریق طرح دادخواست مطالبه وجه چک در محلی که چک صادر شده یا برگشت خورده و یا محل اقامت صادر کننده چک دادخواست خود را مطرح نمایند که در این صورت با برگزاری جلسه رسیدگی و استماع ادعای طرفین قاضی رسیدگی کننده به دعوا نهایتا حکم مقتضی را صادر می کند.

 

2- اقدام کیفری

برابر با قانون صدور چک در صورتیکه که چک از حساب مسدود صادر شده و یا در موعد معین در آن فاقد وجه باشد صادر‌ کننده مجرم شناخته شده و قابل تعقیب میباشد. از همین رو دارنده چک بلا محل می‌تواند با طرح شکوائیه کیفری مبنی بر صدور چک بلا محل یا صدور چک از حساب مسدود شکایت خود را مطرح نموده و از طریق دادسرای محل وقوع جرم که همان دادسرای محل برگشت چک می باشد پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

 

3- صدور اجراییه از طریق اجرای ثبت

از آنجایی که در ماده یک قانون صدور چک، چک های صادره در حکم اسناد لازم الاجرا می باشند دوایر اجرای ثبت مکلف به صدور اجراییه در خصوص چک های بلامحل می‌باشند. موضوع قابل اهمیت این است که در این دعاوی حتماً بانک صادر کننده گواهی عدم پرداخت باید امضای صادر کننده چک را با امضای موجود روی چک گواهی نماید در این صورت اجراییه صادر شده و توقیف اموال صورت می پذیرد.

.
وکیل چک
وکیل چک
.

4- صدور اجراییه از طریق اجرای احکام مدنی

اقدام جدیدی که قانونگذار در قانون اصلاح صدور چک برای تسهیل و تسریع در جهت وصول وجه چک پیش‌بینی نموده است این می باشد که دارنده چک بلامحل می تواند مستقیماً دادخواست صدور اجرائیه برای چک مطرح کند، در این حالت رسیدگی به دعوا در دادگاه صورت نمی پذیرد بلکه شعبه رسیدگی کننده در بدو امر دستور صدور اجراییه را صادر می‌کند و پرونده به اجرای احکام ارسال می شود، و دارنده چک می تواند از طریق واحد اجرای احکام مستقر در محکمه حقوقی نسبت به توقیف اموال صادر کننده اقدام نموده و نهایتاً در صورت عدم شناسایی مال کافی حکم جلب صادر کننده چک بلامحل صادر خواهد شد.

 

انتخاب وکیل چک متخصص

از آنجایی که راه‌ های وصول وجه چک مختلف می باشد می توان این دعوا را یکی از دعاوی تخصصی در محاکم حقوقی، کیفری، ثبتی دانست چرا که از هر طریق پیش بینی شده جهت دادخواهی میتوان در خصوص چک اقدام کرد. وکلایی که در این زمینه کار می‌کنند این امکان را دارند که از هر طریق نسبت به وصول وجه چک اقدام کنند و وکیل چک باید احاطه کافی در خصوص قوانین مصوب در موضوع چک‌های بلامحل نداشته باشد و با توجه به خواسته موکل خود یکی از طرق مذکور را برای وصول وجه انتخاب کند.
گروه وکلای مهراد ضمن همکاری با وکلای متخصص و با تجربه در زمینه دعاوی ناشی از صدور چک بلامحل این افتخار را دارد که در تمامی دعاوی به نتیجه مطلوب رسیده و در اسرع وقت موفق به وصول وجه چک به انضمام خسارت تاخیر تادیه برای موکلین خود شده، در صورتیکه شما نیز دارای چک بلامحل می باشید بهتر است فوران جهت اقدام حقوقی یا کیفری یا اقدام از طریق اجرای ثبت و با توجه به شرایط صادر کننده چک و شرایط شخصی خودتان با وکیل چک مشورت نموده و پیگیری کار خود را به وی بسپارید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 20 میانگین: 4.8]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

نظرات کاربران

  1. سلام’ من از سال ۹۲ از یکی طلب دارم چکمو برگشت زدم حکمم گرفتم اما پیداش نمیکنم که جلبش کنم’ چه کاری میتونم انجام بدم الان؟

دیدگاه