وصول مطالبات

وصول مطالبات

وصول مطالبات

با بزرگ شدن کسب و کارهای تجاری و مالی بین افراد جامعه حجم معاملات و نیاز به وسیله پرداخت بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد، شرکت ها و کمپانی های بزرگ که هر روز اقلام زیادی از کالاهای تولیدی خود را در بازار عرضه می نمایند در قبال فروش این موارد و اقلام چکها و سفته های متعددی را از مشتریان دریافت می نمایند.
همچنین با خرید و فروش های عامه مردم پول و وجه نقد در طول روز به مقدار زیادی بین این افراد رد و بدل می‌شود و بخش بزرگی از توجه حاکمیت و دولت در نظام اقتصادی به همین موضوع پول و نقدینگی در جامعه و میزان مراودات مردم و نحوه آن توجه دارد، چرا که در صورت عدم وجود نقدینگی و یا پاس نشدن چک های صادره و یا سفته های سپرده شده به افراد، نظام اقتصادی به هم ریخته و نظم جامعه نیز متاثر از این موضوع به هم خواهد خورد.

ایجاد دین زمینه ساز مطالبه

از بخش‌های مهم در اقتصاد هر جامعه موضوع مراودات مردم و خرید و فروش و رد و بدل شدن پول و نقدینگی در سطح جامعه می‌باشد، وسیله پرداخت دیون نیز با توجه به مکانیزه شدن زندگی و پیشرفت امور الکترونیکی جامعه امروزی دستخوش تغییر شده است به نحوی که ما تا چندین سال پیش برای پرداخت یک قبض ساده برق می‌بایست به بانک محل مراجعه و حتی تا ساعت ها نیز در آنجا وقت صرف می کردیم تا نوبت رسیده و کار بانکی خود را که پرداخت تنها یک قبض بود انجام دهیم، اما امروزه با ایجاد کارتهای بانکی و برنامه ها و اپلیکیشن های مربوطه این امور تسهیل شده و با بانکداری الکترونیک انجام مراودات تجاری نیز تسریع و تسهیل شده است. نحوه پرداخت وجه نیز علاوه بر استفاده از اپلیکیشن‌های نام برده شده و سیستم بانکی چک و سفته نیز می باشد اما به هر تقدیر در صورتی که فردی که کالایی دریافت نموده قادر به پرداخت ثمن معامله و وجه کالای خریداری شده نباشد موضوع مطالبه دین پیش خواهد آمد. در واقع با انجام معامله ثمن و مبیع رد و بدل خواهد شد و در صورتی که ثمن معامله وجه نقد باشد نحوه پرداخت یا از طریق صور چک یا سفته و یا جابجایی پول از طریق سیستم بانکی خواهد بود و در صورتی که مشتری توان پرداخت را نداشته باشد و یا تصمیم بر پرداخت نداشته باشد دین ایجاد شده برای او از طرف فروشنده مطالبه خواهد شد و با موضوع مطالبه ثمن و یا مطالبه وجه در دادگاه مطرح می شود.

چک، وسیله ای جهت وصول مطالبات

همانطور که مذکور افتاد یکی از طرق پرداخت ثمن معامله یا ایفای دین صدور چک و پاس شدن چک در وعده مقرر است. هرچند که قانون تجارت چک را صرفاً وسیله پرداخت می داند و وعده دار بودن آن را پیش بینی نموده لاکن در نظام اقتصادی و در بازار فعلی ایران چک وسیله‌ای برای پرداخت وجه به صورت طولانی مدت می باشد به نحوی که مشتری امروز کالای خود را دریافت و با صدور چک پرداخت ثمن را در چند ماه یا چند روز یا چند هفته بعد انجام خواهد داد، و با توجه به ترویج این موضوع در جامعه چک به نوعی وسیله پرداخت وجه به صورت وعده دار شده است. دعاوی ناشی از مطالبه وجه چک نیز، هم از راه شکایت کیفری و هم از راه طرح دادخواست حقوقی قابل طرح می باشد و با قانون جدید صدور چک نیز، برگزاری جلسه دادگاه نیاز نبوده و مستقیماً میتوان درخواست اجراییه و توقیف اموال مدیون را از دادگاه مطالبه نمود. همانطور که در قانون صدور چک نیز مذکور افتاده است چک های صادره به انواع مختلفی از جمله چک مسافرتی، ،چک تضمینی، چک بین بانکی، چک رمزدار و… تقسیم می شود که بسته به شرایط و درخواست مشتری از طرف بانک صادر میگردد.
قابل ذکر است صدور دسته چک از جانب بانک نیز نظر به قانون جدید صدور چک شرایط و ملزومات خاص خود را دارد و جهت جلوگیری از سوء استفاده از دارنده دسته چک محدودیت های قابل توجهی در صدور دسته چک برای مشتری و درخواست کننده در نظر گرفته شده است.

سفته، وسیله ای جهت وصول مطالبات

از دیگر راههای مطالبه وجه و یا استرداد وجه همچنین پرداخت ثمن معامله و یا پرداخت دین صدور سفته از جانب مدیون می باشد ایجاد سفته در نظام حقوقی ما مقدم بر ایجاد چک بوده و به نوعی مقررات بار شده بر صدور برات در قانون تجارت شامل صدور سفته نیز می‌شود.
صدور سفته به این نحو میباشد که صادرکننده با درج در روی سفته مبلغ بدهکاری خود را مشخص نموده و تعهد می نماید در زمان و تاریخ مشخص شده در سفته دین خود را پرداخت نماید در واقع سفته وسیله پرداخت وجه یا دین به صورت وعده دار و مدت دار می باشد عملی که امروزه به اشتباه در خصوص چک نیز انجام میشود و این در صورتی است که چک پرداخت وجه به صورت همزمان با ایجاد دین باید باشد نه و وعده دار.

از رایج ترین وسیله های وصول مطالبه اجرا گداشتن چک از طریق اجرای ثبت و یا طرح دادخواست مطالبه وجه چک یا درخواست صدور اجراییه و همچنین طرح دادخواست مطالبه وجه سفته میباشد اما در مواردین که مدیون هیچ وسیله ای جهت ادای دین در اختیار داین قرار نداده است وصول مطالبه از طرف داین با طرح دادخواست مطالبه وجه و ازطریق محکمه حقوقی صورت میپذیرد که بسته به میزان وجه اگر کمتر از دویست میلیون ریال باشد در صلاحیت شورا های حل اختلاف بوده و در صورتی که بیش از دویست میلیون ریال باشد از صلاحیت شورا های حل اختلاف خارج شده و در صلاحیت دادگاه های عمومی حقوقی مستقر در مراکز استان ها و شهرستان های کل کشور میباشد.

گروه وکلای مهراد نظر به اینکه طی سالیان متمادی پرونده های بسیاری در زمینه وصول مطالبات از جمله مطالبه وجه چک و سفته و مطالبه وجه از طریق طرح دادخواست داشته است این اطمینان را به شما عزیزان میدهد که در صورت اعتماد به این گروه و اعطای وکالت جهت پیگیری امر ضمن اینکه از دغدغه ها و مشکلات مراجعه به دادگستری بی نیاز میشوید در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به اصل پول و خسارت تاخیر تادیه خود خواهید رسید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 4 میانگین: 5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

نظرات کاربران

دیدگاه