ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی

در تقسیم بندی شرکتها بعد از شرکتهای سهامی“مطالعه مقاله ثبت شرکت سهامی خاص” و توضیح در خصوص ثبت شرکت با مسئولیت محدود “مطالعه مقاله ثبت شرکت با مسولیت محدود”حال می‌خواهیم در خصوص شرکت تضامنی و میزان مسئولیت شرکا در آن و نحوه تصمیم گیری ها و نحوه ثبت آن توضیحاتی را ارائه دهیم.
مطابق با ماده ۱۱۶ قانون تجارت شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است هر قراری که بین شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.
این ماده که اولین ماده در خصوص شرکت تضامنی می باشد را می توان به دو بخش تقسیم کرد، در بخش اول نکته مهمی وجود دارد و آ این است که شرکت تضامنی می تواند بین دو یا چند نفر تشکیل شود، پس حداقل صاحبان سهام این شرکت دو نفر باید باشند که در همان سطر دوم ماده به آن اشاره شده است. مسئولیت هر کدام از شرکای شرکت به نحو تضامنی می باشد و این موضوع نکته بسیار حائز اهمیتی است که در اولین ماده ای که در خصوص شرکت های تضامنی توضیح می‌دهد مسئولیت تضامنی شرکا مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. قسمت دوم بند اول ماده مقرر می دارد که در صورتی که دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است، تضامنی بودن مسئولیت شرکا در این ماده آن چنان صریح بیان شده است که نیاز به توضیح بیشتری ندارد لاکن جهت تاکید برای آگاه شدن اشخاصی که خواهان ثبت این شرکت می باشند قابل ذکر است شرکت مذکور بر خلاف سایر شرکت ها که معمولاً مسئولیت سهامداران آن تنها به اندازه میزان سهم شان می باشد در این شرکت هر سهامدار مسئول پرداخت کلیه قروض شرکت است یعنی به فرض اینکه سرمایه شرکت یک میلیون تومان یا یک میلیارد تومان باشد و قروض شرکت بیش از سرمایه شرکت باشد هر کدام از شرکا مسئولیت پرداخت کل قروض را به عهده دارد و در صورتی که بین شرکا چه یک نفر باشند چه ده ها نفر صورتجلسه ای برخلاف این ماده تنظیم شده باشد که در آن مسئولیت یک یا چند نفر از شرکا کمتر از سایر شرکا قلمداد شده باشد این صورتجلسه و تصمیم در مقابل اشخاصی که از شرکت طلبکار می باشند قابل استناد نبوده و همانطور که ماده ۱۱۶ قانون تجارت صراحتاً تبیین نموده هر شریکی مسئول پرداخت آن قروض می باشد.

اسم شرکت تضامنی

جهت انتخاب اسم شرکت تضامنی نیز مانند سایر شرکت ها می بایست ۵ نام پیشنهادی در مرحله اول به اداره ثبت شرکتها ارسال شود البته الزامی جهت ارسال ۵ نام وجود ندارد و متقاضی می تواند تنها یک یا دو یا سه یا چهار نام یا در صورت درخواست او پنج نام برای اداره ثبت شرکتها ارسال نماید و در صورت تایید نام های پیشنهادی بر اساس اولویت بندی انتخاب شده توسط متقاضی نام درخواستی او تعیین خواهد شد.
مطابق با ماده ۱۱۷ قانون تجارت در اسم شرکت تضامنی باید عبارت شرکت تضامنی و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکت هایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل وشرکا یا و برادران قید شود.
بیشترین درخواست جهت ثبت شرکتهای تضامنی توسط صرافی‌ها صورت می پذیرد چرا که بر اساس مقررات مندرج شخص خواهان تاسیس صرافی ملزم به تاسیس شرکت تضامنی جهت فعالیت صرافی می باشد به همین دلیل است که در اسم صرافی ها معمولاً می خوانیم صرافی حسینی و برادران و یا صرافی دالان و شرکا این موضوع به دلیل ضرورت درج اسم یکی از شرکا بعد از نام شرکت می باشد.

زمان تشکیل شرکت تضامنی

هر شرکتی که بر اساس قانون تشکیل می شود و خود قانون نحوه تاسیس و زمان تشکیل شرکت را نیز مشخص کرده است . در شرکت تضامنی که مورد بحث ما می باشد بر اساس ماده ۱۱۸ قانون تجارت شرکت وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد زمان تشکیل این شرکت نیز همانند شرکت با مسئولیت محدود موقعی می‌باشد که سرمایه نقدی شرکت کاملاً در حساب مخصوص شرکت سپرده و یا به تایید شرکا رسیده باشد و همچنین در صورت وجود سهم‌الشرکه غیر نقد این سهم الشرکه نیز تقویم و تسلیم شده باشد. با مطالعه این ماده نیز موضوع دیگری کشف می گردد و آن امکان وجود سهم الشرکه غیر نقد در این نوع شرکت می باشد. در واقع قانون گذار برای شرکایی که ایده و یا افکار خود را و یا علم و تجربه خود را به عنوان سرمایه وارد شرکت می نمایند نیز احترام قائل شده است و این امکان را به سایر شرکا می‌دهد که از دانش شریک دارای تجربه و علم کافی به عنوان سرمایه در شرکت استفاده نمایند.

تقسیم منافع در شرکت تضامنی

هدف از تشکیل و تاسیس هر شرکتی عمدتاً حصول منافع مالی یا غیر مالی می باشد وقتی چند نفر سرمایه نقدی و یا غیر نقدی خود را به میان آورده و اقدام به تأسیس شخصیت حقوقی و مستقل از شخصیت خودشان می نمایند قطعاً باید هدفی خاص پشت این عمل باشد، همانطور که مذکور افتاد این هدف معمولاً کسب درآمد و ایجاد سرمایه و منافع مشترک می باشد منافع به دست آمده ناشی از فعالیت شرکت در مرحله اول جزء اموال شرکت محسوب می گردد لاکن هر کدام از شرکا علیرغم این که بخشی از شخصیت خود را در شخصیت حقوقی شرکت شریک می دانند اما کششی ذاتی جهت کسب درآمد شخصی برای خودشان دارند، بنابراین صحبت از تقسیم منافع حاصله ناشی از فعالیت شرکت امری بسیار مهم و مورد توجه تمامی شرکای شرکتهای تاسیس شده میباشد.
قانونگذار در خصوص نحوه تقسیم منافع بین شرکا در شرکت تضامنی نیز اعمال نظر نموده و بر اساس ماده ۱۱۹ این قانون در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه شرکا تقسیم می شود مگر آنکه شرکت نامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد.
در واقع در صورتی که شرکا در زمان تاسیس شرکت روشی را جهت تقسیم منافع مشخص ننموده باشند منافع حاصله به نسبت سهمی که هر شریک در سرمایه دارد تقسیم میشود و در صورتیکه مقرره ای بر خلاف این داشته باشند بر همان اساس عمل خواهد شد.
از آنجایی که امر ثبت شرکت و مخصوصا شرکت تضامنی بسیار مهم و تخصصی میباشد با سپردن ثبت شرکت خود به گروه وکلای مهراد که تجربه ای چندین ساله در اینخصوص دارد آسوده خاطر باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 6 میانگین: 5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه