تجدیدنظر خواهی از حکم اعسار

تجدیدنظر خواهی از حکم اعسار

نحوه نگارش دادخواست تجدیدنظر از حکم اعسار

موضوع مطالبه مهریه از زوج از دعاوی مطرح و حجیم در رسیدگی های محاکم خانواده می باشد. پس از مطالبه مهریه توسط زوجه از آنجایی که این دعوا مستند به سند رسمی که همان عقدنامه می باشد است، قطعاً خوانده که همان زوج می باشد دفاع موثری جهت ارائه نخواهد داشت، از همین رو رای محکومیت به پرداخت مهریه صادر می شود. از آنجایی که قیمت سکه دائماً در حال افزایش بوده و معمولاً مهریه های اخیر التصویب نیز با تعداد مشخصی سکه تعیین می شود، زوج قابلیت پرداخت یک جای مهریه را ندارد به همین جهت خواهان دعوای اعسار و تقسیط میشود.

رسیدگی به دعوای اعسار زوج

پس از ثبت دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به و تقاضای تقسیط آن دادگاه جلسه رسیدگی برگزار کرده و شهادت شهود معرفی شده توسط زوج را استماع می نماید. در صورتی که مفاد شهادت دارای تعارض نبوده و دادگاه عدم ملائت زوج جهت پرداخت مهریه به صورت کامل را احراز نماید حکم به اعسار از پرداخت محکوم به و تقسیط آن صادر می کند. در حکم صادره معمولاً تعدادی سکه به عنوان پیش پرداخت تعیین می‌شود و مقرر می‌گردد که نظر به در آمد زوج هر ماه یا هر چند ماه یک بار یک سکه به زوجه تقدیم گردد.
با افزایش سرسام آور قیمت سکه در سالهای اخیر و مخصوصاً در سال جاری معمولاً پیش قسط های تعیین شده توسط دادگاه بسیار ناچیز بوده و این امر اسباب نارضایتی زوجه را ایجاد کرده و منجر به طرح دادخواست تجدید نظر خواهی از حکم اعسار و تقسیط میشود.

ثبت دادخواست تجدید نظر از حکم اعسار از پرداخت مهریه

درصورتی که زوجه بخواهد نسبت به حکم صادره مبنی بر معسر بودن زوج و تقسیط مهریه اعتراضی بکند باید دادخواست مقتضی در این زمینه را تنظیم و از طریق دفاتر خدمات قضایی به دادگاه ارائه نماید. مهمترین مسئله قابل ذکر در این دادخواست اثبات ملائت زوج برای پرداخت مهریه می باشد، و زوجه باید مدارک و مستنداتی مبنی بر وجود درآمد برای زوج را به دادگاه در همین خصوص ارائه کند.
.

اعسار از پرداخت مهریه
اعسار از پرداخت مهریه

 

.

نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی از حکم اعسار و تقسیط مهریه

ریاست محترم دادگاه تجدیدنظر استان تهران

با سلام و احترام

به استحضار می رساند که در اعتراض و تجدیدنظر خواهی از دادنامه صادره به شماره …… به تاریخ 28/5/99 که در تاریخ …. به اینجانب ابلاغ گردیده است و در مهلت قانونی مراتب اعتراض خود را نسبت به مفاد دادنامه اعلام و تقاضای نقض آن را تقدیم می دارم.

1- در دادنامه صادره برای پیش قسط مهریه مبلغ ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است حال آنکه با این مبلغ و تورم سرسام‌آور و مسئولیت سنگین تهیه مسکن چگونه میتوانم اقدامی برای داشتن سرپناه و مسکنی که تمام بار آن به دوشم نخواهد ماند داشته باشم؟ از همین جهت در وهله اول استدعا دارم مبلغ تعیین شده که به هیچ وجه با شرایط اینجانب و اوضاع واقعی جامعه منطبق نیست و کمترین امکان برای تمدید اجاره و تهیه مسکن را فراهم نمی نماید افزایش یابد و دست‌کم با واقعیات تلخ روز همخوانی داشته باشد، زیرا این تکلیف سنگین و نیاز مبرم در هر صورت وجود خواهد داشت.

 

 

تبیین مقدمات

2- در مورد میزان اقساط نیز با توجه به این که خواهان مشغول به کار هستند و درآمد ماهیانه ایشان چند برابر حداقل ۴ برابر این مبلغ است خواهشمندم در تعیین میزان آن نیز تجدید نظر صورت پذیرد زیرا اینجانب مبتلا به بیماری قلبی هستم و مدت زیادی از عمل قلب من نیز نمی گذرد و این امر سبب شده است تا همواره هزینه‌های ثابت و پیش بینی نشده ای داشته باشم لذا با این مبلغ فقط بخش کوچکی از هزینه ها قابل پرداخت است و حال که در این شرایط با گذراندن سی و چند سال از زندگی مشترک دیگر توان و رمقی برای جسم و روح بیمار من باقی نمانده است بایستی به تنهایی بار هزینه های زندگی را به دوش بکشم که قطعاً به شرایط زیر خط فقر قرار خواهم گرفت و این میزان برای پرداخت مطالبه به حق اینجانب حقیقتاً دور از انصاف است. از این رو افزایش این میزان را استدعا دارم.

.

 

مهریه
مهریه

 

.

3- لازم به توضیح است که ایشان مالک سهم الارث پدری نیز می باشند لاکن با زیرکی و ترفند سهم الارث خود را که در عین و منافع بوده است به نام مادر خود سند زده اند و با این روش امکان دسترسی به حق اینجانب را از بین برده اند و اعسار مطرح شده واقعی نیست. حال با توضیحات فوق و توجه مقام محترم به جزئیات مطرح شده که حکایت از توان مالی ایشان دارد که کتمان آن صرفاً در راستای محروم نمودن اینجانب از حق قانونی می باشد تقاضای ملاحظه شرایط اینجانب و نقض دادنامه صادره را جهت افزایش مبلغ پیش قسط و اقساط را تقدیم میدارم.

با تشکر و تجدید احترام

در صورتی که شما نیز از حکم صادره در خصوص پرداخت مهریه خود ناراضی می باشید می توانید با مراجعه به گروه وکلای مهراد و مشاوره با چند وکیل دادگستری که در زمینه خانواده متخصص بوده و با گروه همکاری می نمایند و عنوان وکیل خانواده بر ایشان مصداق دارد نسبت به تنظیم متن مناسب و تقدیم دادخواست در زمان تعیینی اقدام نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 17 میانگین: 4.3]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه