اجرا گذاشتن چک بی محل- اجرای چک از طریق اجرای ثبت

اجرا گذاشتن چک بی محل- اجرای چک از طریق اجرای ثبت

نحوه اجرا گذاشتن چک بی محل

قطعاً در صورتیکه شما در طول زندگی اقدام به معامله نمایید با موضوع چک یا شاید با چک بی محل مواجه شده و به دنبال راه‌حلی برای اجرا گذاشتن چک باشید. اما اصلاً این اصطلاح به چه معنایی می باشد؟ اجرا گذاشتن چک یعنی چه؟

میدانیم در عرف جامعه انجام بسیاری از معاملات از طریق صدور چک از جانب خریدار صورت می پذیرد. وقتی شخصی قصد خرید خودرویی را دارد با مالک خودرو توافق‌های اولیه را انجام داده و پس از تراضی جهت پرداخت ثمن معامله اقدام به صدور چک می نماید. در زمانی که فروشنده به بانک مراجعه می کند اگر حساب صادر کننده چک خالی باشد یا با کسری مبلغ مواجه شود می تواند چک را برگشت بزند. اما اصطلاح اجرا گذاشتن چک از کجا آمده و به چه معنا می باشد؟

.

اجرا گذاشتن چک
اجرا گذاشتن چک

 

.

صدور اجرائیه برای اسناد رسمی

قانونگذار مبادی اقدام برای اسناد را از چند طریق تعیین نموده است. یکی از این طرق، دوایر اجرای ثبت می باشد. در واقع وقتی طرفین معامله برای طیب خاطر و اطمینان بیشتر جهت تنظیم اسناد خود به صورت رسمی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند قانونگذار در قبال این اقدام امتیاز و قابلیت خاصی به اسناد تنظیمی می دهد. این امتیاز امکان صدور اجراییه برای اسناد رسمی می باشد. برای مثال در صورتی که شخصی ملک خود را به صورت رسمی به رهن فرد دیگری قرار دهد آن فرد می تواند به دایره اجرای ثبت محل وقوع ملک مراجعه نموده و با درخواست صدور اجراییه اقدام به مزایده و نهایتاً تملیک آن ملک بنماید. اما چرا در خصوص چک از اصطلاح اجرا گذاشتن استفاده می شود؟

.

اجرا گذاشتن چک
اجرا گذاشتن چک

.

امتیاز قانونی چک نسبت به سایر اسناد پرداخت

 گفتیم برای اجرا گذاشتن سند آن سند باید به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که در شرایطی که چک بین صادر کننده و دارنده تنظیم شده و تحویل دارنده می شود چطور از امتیاز اسناد رسمی برای صدور اجراییه برخوردار است؟

قانونگذار در قانون صدور چک و در تعریف آن چک را در حکم سند لازم الاجرا می داند در واقع برابر با تعریف قانون مدنی از اسناد رسمی چک سند رسمی نمی باشد اما بر اساس صلاحدید قانونگذار در قانون صدور چک این سند در حکم اسناد لازم الاجرا است به این معنا که دارنده چک برگشتی آن نیز می تواند همان طور که دارندگان سایر اسناد رسمی امکان مراجعه به دایره اجرای ثبت را دارند او هم به دایره اجرای ثبت مراجعه کرده و تقاضای صدور اجراییه بنماید. این امتیاز که قانونگذار برای چک در نظر گرفته بیشتر از این بابت می باشد که چک وسیله عرفی و عامه در جامعه برای پرداخت در معاملات می باشد. جهت تسهیل انجام معاملات و تسریع در آن بانکها دسته چکهای ۱۰ یا ۲۰ یا ۵۰ برگی در اختیار متقاضیان آن قرار می‌دهند و ایشان نیز نظر به معاملاتی که در طول مدت یک ماه یا یک هفته دارند اقدام به صدور چک های وعده دار می کنند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت میباشد که چک قانونا سند پرداخت وعده دار نیست اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه در حال حاضر نحوه استفاده از چک در معاملات به صورت وعده دار انجام میشود.

 

شرایط صدور اجراییه برای چک

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم ممکن است در معامله شما فروشنده کالا باشید خریدار نیز برای پرداخت ثمن معامله یک یا چند فقره چک صادر نموده و در اختیار شما قرار بدهد که به صورت وعده دار و برای اوقات معینی تنظیم شده باشد در شرایطی که شما به بانک مراجعه می‌کنید و متصدی امور بانکی اعلام می‌کند که موجودی حساب کافی برای پاس شدن چک نمی باشد شما می توانید تقاضای برگشت زدن چک را از متصدی داشته باشید. در این شرایط گواهی عدم پرداخت برای چک بی محل صادر خواهد شد و در گواهی شماره چک، مشخصات صادرکننده و مشخصات دارنده چک درج می گردد. ذیل گواهی را متصدی بانک باید مهر و امضا نموده و کد رهگیری چک را در آن درج کند.

نکته: در صورتی که شما قصد اقدام از طریق اجرای ثبت را داشته باشید می بایست ذیل گواهی عدم پرداخت تطابق امضای صادرکننده چک بلامحل با نمونه امضای موجود در بانک توسط متصدی بانک گواهی شود، در غیر این صورت دایره اجرای ثبت از پذیرش درخواست صدور اجراییه امتناع خواهد کرد. در صورتی که تمامی این شرایط فراهم شود شما می توانید با مراجعه به دوایر اجرای ثبت تقاضای صدور اجرائیه بنمایید.

.

اجرا گذاشتن چک
اجرا گذاشتن چک

.

نظر به اینکه انجام پروسه یاد شده وقت گیر بوده و مخصوصا پیگیری در اجرای ثبت نیاز به تخصص و دانش دارد پیشنهاد ما این است که جهت تسریع در روند وصول وجه چک و اطمینان از حصول نتیجه پیگیری کار خود را به وکیل متخصص در این زمینه بسپارید.

گروه وکلای مهراد نظر به همکاری با وکلای با سابقه و با تجربه این امکان را برای شما فراهم نموده است.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 6 میانگین: 4.5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

دیدگاه