مشاوره با وکیل کیفری

مشاوره با وکیل کیفری

اهمیت دانش وکیل کیفری

نظر به اینکه با پیچیده تر شدن روابط اجتماعی بزه کاری ها نیز حالتی پیچیده به خود میگیرند جرم کلاهبرداری نیز به صور مختلف در جامعه رواج پیدا کرده است. وکیل دادگستری باید تلاش زیادی جهت مطالعه آرای محاکم مختلف در خصوص این جرم داشته باشد و همواره مقالات و مطالب منتشر شده در این باره را دنبال نماید. اهمیت آگاهی از عناصر جرم کلاهبرداری به حدی میباشد که اگر وکیل کیفری با این موارد آشنایی نداشته باشد قطعا نتیجه مطلوبی در شکایت مطروحه بدست نمیاورد.

.

.

نمونه ای از لایحه تقدیمی در جرم کلاهبرداری که توسط وکلای کیفری گروه وکلای مهراد تنظیم گردیده به اشتراک گذاشته میشود.

ریاست محترم و مستشاران عالی قدر شعبه … دادگاه تجدید نظر استان تهران

ضمن عرض سلام

مقدمه

احتراماً در خصوص پرونده کلاسه ….موضوع تجدیدنظرخواهی اینجانب به وکالت از شرکت‌های موکل در خصوص دادنامه صادره از شعبه 1043 دادگاه کیفری 2 تهران به جهت عدم توجه به ارکان و عناصر عمومی و اختصاصی بزه انتسابی که ناشی از نقص در انجام تحقیقات دقیق توسط دادگاه محترم بدوی و عدم توجه به مدارک و محتویات پرونده بوده است و تحقیقات چندین ساله ای که در دادسرا انجام شده را صرفا در یک جلسه کوتاه رسیدگی و بدون توجه به اوراق موجود در پرونده و دفاعیات اینجانب و بررسی موارد کارشناسی شده و سایر ادله و مدارک موجود در پرونده منتهی به صدور رای گردیده به استحضار می رساند:

.

 

وکیل کیفری
وکیل کیفری

 

.

متن اصلی

1- دادگاه محترم بدوی بدون مطالعه دقیق پرونده و لوایح و اقاریر عند الحاکم توسط متهم و صرفاً در زمان کوتاه جلسه رسیدگی و تکیه بر اظهارات کذب متهم نسبت به صدور رای اقدام نموده اند، اتهامات مطروحه از سوی شرکت در سال 1393 صرفاً موضوع کلاهبرداری نبوده و به دیگر اتهامات از جمله خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع و جعل اشاره شده است ولی متاسفانه این موارد مورد بررسی و توجه قرار نگرفته، چرا که با کمی دقت در اوراق ارائه شده و اظهاراتی که خود متهم به صورت مکتوب در دادسرا داشته است جرایم ارتکابی ایشان علاوه بر کلاهبرداری محرز و مسلم بوده و متاسفانه به این موارد توجه ای نشده.

2- در خصوص اثبات جرم کلاهبرداری متهم ذکر ماده 1 قانون تشدید مجازات جهت دقت بیشتر ضروری به نظر می‌رسد که مقرر می‌دارد (هرکس از راه تقلب مردم را به وجود ……یا داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار کند یا…… یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر وجوه یا اموال ….. تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و …محکوم می‌شود) در این خصوص لازم به ذکر است

الف ) موضوع کلاهبرداری دارای مدت نمی باشد، یعنی ممکن است دفعتاً واحد و یکپارچه انجام شود و یا به صورت مستمر باشد، به عبارت بهتر هر دو جزء فریب و بردن مال ممکن است مستمر باشد و هم در عنصر فریب، مالباخته به فریب و اغوا پی نبرد و کلاهبرداری استمرار یابد و هم در بردن مال استمرار وجود داشته باشد.

ب )وسیله متقلبانه شکل و ظاهر خاصی نداشته و با هر وسیله اعم از مادی و معنوی که کلاهبردار مالباخته را فریب دهد و مالی از مالباخته ببرد جرم کلاهبرداری محقق خواهد شد و در هیچ یک از اجزا و عبارات ماده قانونی تاکید و حتی اشاره به لزوم مادی و قابل لمس بودن وسیله متقلبانه نشده است و هر وسیله ای مانند معرفی مال غیر به مال خود، یا تقاضای ثبت مال غیر یا تقسیم منافع موهوم بین شرکا توسط مدیران می‌تواند وسیله متقلبانه محسوب شود.

اشاره به عناصر جرم کلاهبرداری

ج) استدلال دادگاه محترم بدوی مبنی بر اینکه اگر حیله همراه با وسیله متقلبانه و خدعه آمیز نباشد و ظهور مادی و خارجی پیدا نکند حیله حقوقی محسوب می‌شود و برای کلاهبرداری کافی نیست خالی از اشکال نبوده و مغایر عبارت و مفاد قانون از قبیل داشتن اختیارات واهی، عنوان مجعول و غیره می باشد و مسلماً در اذهان عمومی از کلمه وسیله، شکل مادی و خارجی مانند آچار تجسم می‌یابد لاکن در قوانین حقوقی جعل معنوی، ادعای داشتن اختیارات واهی و غیره نیز از مصادیق وسیله محسوب می گردد و قانونگذار برای حیله مدنی و یا به بیان حیله حقوقی ضمانت اجرای کیفری پیش بینی نموده است ولی آنچه که دادگاه محترم بدوی به آن توجه نموده وجود شکل و روش های به کار رفته در حیله کیفری بوده و تصویری از عملیاتی را که برای فریب دیگران به کار می رود با به کار بردن حیله و تقلب و فریب و امیدوار نمودن بیان نموده است و کلاهبردار با توسل به حیله امری را واقعی وانمود می‌کند و به این منظور ممکن است به جعل یا هر کار دیگری برای فریفتن دیگری متوسل شود که هر یک از این عناوین نیز می تواند مصداق اعمال مجرمانه دیگر باشد. در این پرونده با توجه به روند انجام شده از بدو انعقاد قرارداد با موکل هر دفعه و هر زمان با بهانه های واهی و پرداخت مبالغ موکل را فریب داده‌اند.

اثبات مانور متقلبانه توسط وکیل کیفری

د) در خصوص استدلال دیگر دادگاه و بر خلاف نظر قاضی محترم توسل به وسیله متقلبانه نمایانگر عدم رضایت در تسلیم مال نبوده بلکه مالباخته نه تنها با رضایت بلکه با اصرار مالش را به کلاهبردار می‌دهد، و بدیهی است اگر فردی به متقلبانه بودن وسیله آگاهی داشته و باز هم مالش را به دیگری بدهد سفیه است و وصف مجرمانه و عنصر قانونی جرم تغییر خواهد یافت و برخلاف نظر دادگاه محترم جهل مالباخته به تقلب و اغفالش فارغ از نحوه به کار بردن وسایل متقلبانه موجب تحقق جرم است.

.

 

 

وکیل کیفری
وکیل کیفری

 

.

 ه ) در مانحن فیه مسلماً موکل با رضایت کامل نسبت به انعقاد قراردادهای متعدد با متهم اقدام نموده است اما تمام رضایت موکل حاصل اعتماد به برند جعلی ….، ارائه شده توسط متهم و ناشی از اغوا و فریب به کار برده شده توسط متهم بوده است، چرا که موکل به اعتبار مالکیت برند ….. که از برندهای مشهور در زمینه لوازم خانگی می باشد نسبت به انعقاد قرارداد با متهم اقدام نموده است و چنان که به عرض رسید طول مدت و تعداد قراردادها به هیچ وجه دلالت بر اطلاع و آگاهی موکل از مجهول بودن عنوان و تقلب متهم نداشته و ندارد و برخلاف نظر دادگاه محترم توسل به سند جعلی مستند پرونده، موجب انعقاد قراردادها و نهایتاً سبب اصلی پرداخت‌های موکل و تصاحب کالا توسط متهم شده و بر خلافت است تفسیر دادگاه محترم حجم معاملات و مبادلات نیز دلالت بر زوال عنصر سوء نیت و قصد مجرمانه متهم و زایل شدن خود و نیرنگ منجر به فریب مالباخته نبوده است.

و ) همانطور که اشاره شد اعتماد موکل به متهم به واسطه ادعای واهی متهم مبنی بر تعلق علامت تجاری …. به وی و فریب و اغوا موکل و انعقاد قرارداد با متهم بوده است و رابطه سببیت بین موکل به انعقاد قرارداد، تسلیم مال به متهم با ادعای واهی متهم و اغفال موکل کاملاً محرز و مسلم است به نحوی که اگر ادعای واهی ایشان به داشتن برند ….. که همان‌طور که ذکر شد به عنوان یک برند معتبر و دارای ارزش بالایی می باشد موثر نمی‌بود موکل اساساً هیچ قراردادی با وی منعقد نمی نمود.

خاتمه لایحه وکیل دادگستری

ز ) در خصوص ادعای متهم و وکیل ایشان مبنی بر تفویض وکالت از ناحیه پدرشان که صاحب علامت تجاری دسینی بوده‌اند نیز لازم به ذکر است متهم در هنگام فریب و اغوا موکل خود را مالک برند …. معرفی کرده و در این خصوص مدارک مجعول ارائه نموده است و هیچ اشاره ای به وکالت از ناحیه مالک نداشته و در هیچ قراردادی خود را وکیل مالک معرفی ننموده و شرکت موکل نیز در تمام مراحل به اعتبار مالکیت برند …. توسط متهم با ایشان مراودات مالی ایجاد کرده است.

لذا از محضر دادگاه تقاضای صدور حکم به محکومیت نامبرده مورد استدعاست.

گروه وکلای مهراد آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی به شما عزیزان میباشد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 13 میانگین: 4.6]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, ,

دیدگاه