سریع ترین راه وصول چک

سریع ترین راه وصول چک

صدور اجراییه چک از طریق اجرای ثبت

از آنجایی که قانون مجاز چک را سند در حکم اسناد لازم الاجرا می داند، دارنده چک می تواند از طریق اجرای ثبت اقدام به صدور اجراییه علیه صادرکننده بنمایند. اما سوالی که مطرح می شود این است که چه مقدماتی برای این کار لازم است؟

1. برگشت زدن چک:

وقتی دارنده به بانک مراجعه نمود و با حساب خالی مواجه شد، باید از متصدی بانک بخواهد که گواهی عدم پرداخت صادر نماید تا به استناد آن گواهی بتواند مراجعه خود به بانک جهت وصول مبلغ و خالی بودن حساب را اثبات کند.

نحوه صدور و مندرجات گواهی عدم پرداخت:

پس از درخواست دارنده چک جهت صدور گواهی عدم پرداخت که همان برگشت زدن چک می باشد بانک اقدام به صدور گواهی می نماید، که در آن مشخصات دارنده چک بلامحل اعم از نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی و نشانی وی. همچنین مشخصات صادر کننده چک از جمله شماره حسابی که چک از آن صادر شده، نام، نام خانوادگی، شماره تلفن، کدملی، نام پدر، نشانی و شماره شناسنامه. همچنین شماره حسابی که چک از آن صادر شده و موجودی حساب و شماره چک صادره و مبلغ آن و تاریخ و شماره صدور گواهی عدم پرداخت باید درج شود.

.

 

صدور اجراییه چک
صدور اجراییه چک

 

.

2. گواهی امضا:

 شرطی که قانونگذار در قانون صدور چک برای صدور اجراییه از طریق اجرای ثبت در نظر گرفته این است که بانک مطابقت امضای موجود روی چک را با امضای موجود در بانک، که این امر باید زیر همان گواهی عدم پرداخت توسط متصدی امور بانک درج  شود.

اخذ  کد رهگیری چک

برابر با قانون جدید صدور چک، بانک مرکزی مکلف گردیده که برای هر فقره چک یک عدد رهگیری تعریف نماید.

همانطور که اشخاص در جامعه دارای کارت ملی بوده و شماره ملی به هر شخص اختصاص پیدا می‌کند، قانونگذار برای هر فقره چک نیز تعیین کد رهگیری را الزامی دانسته، که با وارد کردن آن کد در سیستم یکپارچه بانکی کلیه مشخصات صادر کننده، دارنده و وضعیت فعلی چک مشخص شود.

این عمل اقدامی موثر جهت تسریع در روند رسیدگی ها و همچنین تعیین تکلیف در خصوص وضعیت دارنده دسته چک می باشد.

یکی از شروطی که برای طرح دعوا چه در محکمه کیفری و یا دادگاه حقوقی و همچنین در اجرای ثبت نیاز است گرفتن کد رهگیری مذکور از بانک می باشد. ممکن است شعبه ای که به آن مراجعه می نمایید اطلاعی از وجود این کد رهگیری نداشته باشد، اما حتماً قبل از خروج از شعبه تاکید داشته باشید که متصدی امور بانک کد رهگیری چک را ذیل گواهی عدم پرداخت درج نموده و به مهر و امضا برساند. در غیر این صورت هیچ گونه اقدام حقوقی یا کیفری یا ثبتی روی چک برگشتی ممکن نخواهد بود و این امر باید مورد توجه هر وکیل دادگستری و وکیل چک قرار بگیرد، که بدون داشتن کد رهگیری چک امکان طرح دعوا از جمله دادخواست مطالبه وجه چک و یا اجرا گذاشتن چک و یا شکایت صدور چک بلامحل ممکن نخواهد بود.

سوال:

در چه مرجعی امکان درخواست صدور اجراییه برای چک وجود دارد؟

پاسخ:

در قانون اجرای مفاد اسناد رسمی سابق محل درخواست جهت صدور اجراییه برای چک، محل بانک صادر کننده دسته چک بوده. اما خوشبختانه با اصلاح آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا قانونگذار این اختیار را به دارنده چک بلامحل داده است که بین محل صدور دسته چک و یا محل اقامت صادر کننده چک یکی را جهت درخواست صدور اجراییه انتخاب نماید. البته بهتر این بود که قانون گذار محل برگشت زدن چک را نیز صالح جهت صدور اجراییه علیه صادر کننده چک قرار می داد، چراکه معمولاً دارنده چک در محلی چک را برگشت می زند که در آنجا اقامت دارد و طرح دعوا و پیگیری آن در آن محل برای وی آسانتر خواهد بود.

.

 

صدور اجراییه چک
صدور اجراییه چک

 

.

در صورتی که شما عزیزان قصد اقدام جهت صدور اجراییه برای چک از طریق دوایر اجرای ثبت را دارید این نوید را به شما میدهیم که ظرف مدت یک هفته صادر کننده چک را ممنوع الخروج نموده و در صورتیکه اموالی به نام داشته باشد توقیف و به مزایده خواهیم رساند.

گروه وکلای مهراد آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی در زمینه دعاوی مربوط به چک به شما عزیزان می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 20 میانگین: 4.5]

مقالات مرتبط

برچسب ها:, , ,

نظرات کاربران

  1. سلام بنده ۲۲۰ میلیون تومان از کسی چک دارم که در بانک برگشت شده و حالا صاحب چک مخفی شده و آدرس و تلفنش را تغییر داده.باید چکار کنم

    1. سلام. راهی جز طرح دعوا و اخذ حکم وجود ندارد. نهایتا برای جلب پرونده به آگاهی ارجاع داده میشه و امکان دستگیری وجود دارد.

دیدگاه